[ks] RE: [ks] Jäätmed - abimaterjal sorteerijale

  • From: Triin <toret@xxxxxx>
  • To: ks@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 04 Jan 2008 16:59:43 +0200

> Oi, minule on neid väga vaja :)
Aitähh!
Triin&nbsp;&nbsp;

> Tervitus!&nbsp;Ehk aitab inimesi
RagnSellsi koostatud tabel mille lisasin ka käesoleva kirja
manusesse.Head tutvumist.&nbsp;&nbsp;terv,Andre Zahharov

> From: pilleriin@xxxxxxxxxxxxxxx:
sirkkaparika@xxxxxxxxxxxxxxx: Fri, 4 Jan 2008 14:26:44 +0200CC:
liikmed@xxxxxxxxxxxxxxxxxx: Re: [ERL] jXXtmesXsteemist - teie
kogemused?

> Seoses mähkmete ja hügieenisidemetega on
olemas ju ka biolagunevad variandid. Naistele on olemas terve sari
tooteid firmalt Natracare (müügil Looduspere poes, Stockmannis ja
ökopoodides), mis on kõik 95-100% komposteeruvad, kuigi muidu täiesti
tavalise välimusega, hindki ca sama, mis muudel toodetel. Ja Moltex
Öko mähkmed on biolagunevad, mis on ka ikkagi parem variant kui 500a
Pampersitel. Ja pestavad mähkmed on ju tänapäeval ka olemas suures
valikus, eriti kui pesumasin kodus olemas. Valiku teeb iga inimene ise.

> &nbsp;
> Päikest!
> &nbsp;

Pille-Riin

Sirkka-Liisa Parika
Friday, January 04, 2008 12:17 PM
> Subject: RE: [ERL] RE:
jXXtmesXsteemist - teie kogemused?

> TereMinu meelest on
selle jäätmesüsteemis suur viga inimeste mitteteavitamine, inimesed
ei tea mida kuhu ja kuidas nad sorteerima peaksid.&nbsp;Selle on minu
meelest tegemata jätnud prügifirmad.&nbsp;Arvan et probleem pole
üldse selles et kas mul on lähedal konteiner (mina viin näiteks
sorteeritud prügi autoga viimsist piritale ja olen seda juba ammu
teinud) või et&nbsp;kas mulle mahub mitu prügikasti kööki (ostsin
prügikasti kus sees on mitu lahtrit) vaid teadmatus mis prügi
ma&nbsp;kuhu panna võin. Lihtne ja loogiline on see et&nbsp;paber,
klaas, metall ja pakend&nbsp;läheb eraldi aga ülejäänud
asjad?&nbsp;Samuti on selgusetu mis on pakend ja mis mitte, samuti mis
läheb metalli hulka? jne. (minul näiteks on mitu kassi ja tekib väga
palju kassitoidu pakendeid, nende puhul ei saa ma sotti mille hulka need
siis kuuluvad, need on nimelt fooliumi taolises pakendis ja neid pesta
küll pole võimalik ja samas osa on konservid, kas see on pakend või
metall?, samuti ei tea kuhu panna näiteks mähkmed ja hügieenisidemed,
need ju ei lagune?Arvan et sedasorti küsimusi on inimestel kuhjaga ja
loodan et seda ka selgitatakse inimestele.Samas on mul väga hea meel et
meie ühiskond hakkab ka tasahaaval rohelisema eluviisi poole
liikuma.RohelustSirkka-Liisa Parika

Tel.5019000sirkkaparika@xxxxxxxxxxx

Riina Laigo To: Subject: [ERL]
RE: jäätmesüsteemist - teie kogemused?Date: Fri, 4 Jan 2008 09:50:51
+0000

> Tere&nbsp;Ütleme nii, et Maie on oma elu
ilusasti ja eeskujulikult ära organiseerinud. Aga see ei tähenda, et
teised saaksid sama malli järgi toimida. Näiteks maapiirkondade
elanikud - neil on ikka vaja päris kaugele minna, et kasvõi taarat,
purke vms ära viia. &nbsp;Ja mind paneb tegelikult sügavalt
hämmastama see, et tehakse küll kõigepealt kampaania, et kõik
sorteerigem prügi (ja väga paljud on valmis seda tegema), aga
kortermaja kodus sorteeritud prügi tuleb ikka väga tihti viia väljas
ühisesse konteinerisse ja sellega kaob sorteerimise mõte. Enne ikka
peaks läbi mõtlema ja toimima panema süsteemi ja siis hakkama seda
rahva seas juurutama. Praegu on vastupidine tegevus tekitanud väga
palju segadust ja kohati ka paanikat. Ja pealegi, kui juba sorteerida,
siis miks ei sorteerita eraldi ka klaasi ja metalli? Näiteks mida teha
klaaspurkidega - klaas ja metall? Minul pole võimalust käia mitmete
kilomeetrite taha kuhugi ühiskonteinerisse oma klaaspurke viimas. Ja
poes käin ka nii, et töölt tulles lähen läbi. Ja nii ongi praegu mu
rõdust saanud paras taarapunkt... &nbsp;Mõnes arenenud riigis toimivad
asjad veidi teisiti - prügi äravedu käib nädalapäevade järgi.
Näiteks käib auto iga 2 nädala tagant ära viimas näiteks
klaastaarat. Selle jaoks on olemas eraldi prügikott,
näiteks&nbsp;valget värvi. Ja inimesed panevad sama päeva hommikul
oma&nbsp;valge taarat täis koti tänavale ja auto viskab selle peale.
Teine kott on pruuni värvi - sinna kogutakse tetrapakke, plastikut jm.
samamoodi käib auto kindlatel kuupäevadel. Inimesed jätavad taas oma
pruuni koti tänava äärde ja auto viskab selle peale. Ja siis on veel
eraldi&nbsp;sinised kotid. Sinna pannakse üldprügi. Võib-olla selline
süsteem ei toimiks meil&nbsp;- ma ei tea. Aga mõnes riigis see toimib
väga edukalt&nbsp;Muidugi kui ma nüüd õigesti aru sain, siis
olmeprügi hulka peame edaspidi viskama kõik jäätmed, mis pole puhtad
ja mida seega ei saa koheselt ümber töödelda.&nbsp;Ehk näiteks kui
konservikarbi loputad puhtaks, siis see käib ümbertöödeldavate
jäätmete alla, kui aga puhtaks ei pese, siis on see olmeprügi. Kui
vorstikile käib olmeprügi alla (sest on määrdunud), siis puhas
kilekott käib juba ümbertöödeldavate jäätmete alla, sest see on
puhas ning seda on võimalik koheselt ka ümbertöötlusesse saata.
Hambapastatuubi keegi loputama ei hakka, järelikult olmeprügi. Minu
arusaamist mööda ei tohi biolagunevate jäätmete kasti panna
toidujäätmeid kilekottides, vaid sinna peavad kortermajade elanikud
hakkama oma solgipangesid tühjendama, nagu nõuka ajal. Aga ega minagi
ole spetsialist.&nbsp;parimate soovidega ja&nbsp;edu enda
ümberkasvatamiselRiina&nbsp;> Date: Fri, 4 Jan 2008 10:44:56
+0200> From: Margit.Veromann@xxxxx> CC: liikmed@xxxxxxxxxxx>
Subject: Re: [ERL] jäätmesüsteemist - teie kogemused?> >
Tere.> Täpselt samasugune segadus valitseb ka meie majas.>
Inimesed on valmis ja tahavad juba ammugi prügi sorteerida, aga
küsimus on > eri prügikastides. Kas need jäävad endiselt suurte
ostukeskuste juurde > ning teatud kohtadesse linnas?> Jalgrattaga
ära viia on hea mõte ja ei tekita probleeme, kuid siiski vaid >
soojal aastaajal. Pakasega rattaga ei sõida. Kui autot ei juhtu olema,
on > lugu siiski suhteliselt komplitseeritud. Meie inimesed on paraku
> töökohustustega nii üle koormatud, et kahjuks arenenud
riikidega, kus > jäätmekäitlus on heal tasemel, võrrelda veel ei
anna. Sellega peaks > arvestama.> Ahiküttega majas on elu ja
prügi sorteerimine mõneti palju lihtsam kui > keskküttega majas -
koguma ei pea näiteks ajalehti, isegi vana > veneaene kasutu raamat
põleb (vabandatagu sellist mõtet), biojäätmed > lagunevad
kompostihunnikus. Harimist ja teadjamate nõu oleks tarvis seoses >
piima- ja muude pakenditega - mida tohib ja mida mitte pliidi alla
pista. > Mina isiklikult olen neid siiski põletanud, ilmselt see
õige ei ole.> Küsiksin ka, et mida siis ikkagi prügikonteinerisse
panna võib? Kui > majaelanikud mustas kilekotis oma jäätmed kasti
viskavad, kas prügivedajad > hakkavad neid kotte avama ja prügis
sorima?> Kui ohtlikud jäätmed viiakse vastavasse kogumispunkti,
plast-ja klaastaara > samuti, biojäätmed viiakse kompostikasti,
ajalehed põletatakse ahjus, siis > ei jäägi nagu
prügikonteinerisse enam midagi panna. Paljukest neid > riideesemeid
ja vanu saapaid siis ikka koguneb. Ja katkilainud CD-karpe. > Ja
leibade-saiade kilekotte, kui neid just ei koguta.> Ootan huviga
arutelu,> Margit Veromann.> > > On Fri, 4 Jan 2008, Maie
Kiisel wrote:> > > Tere,> >> > Meil siselistis
tekkis arutelu jäätmete teemal ja laiendaks seda ka> >
liikmelisti.> > Vaatan seda lärmi, mis praegu jäätmete
sorteerimise üle toimub ja natuke> > imestan. Ma ei ole nt Tartu
jäätmehoolduseeskirja uuesti üle lugenud,> > kuid minu teada
pole seal indiviidi jaoks olulisi muutuseid ette näha.> > Kas
keegi pole seda varem lugenud? Räägin enda kogemusest - Tartu> >
linnakorteri näitel.> >> > Eraldi tuleb koguda endiselt
samu asju, mida paljud on juba seni eraldi> > kogunud.
Kortermajades, kus on 10 või enam korterit, tuleb koguda eraldi>
> vanapaberit. Selleks tuleb tellida jäätmekäitlejalt vastav
konteiner ja> > selle tühjendamine. Kui teie korterelamu asub
korraldatud olmejäätmeveo> > piirkonnas, peab selle teile tooma
piirkonda haldav jäätmekäitleja, sest> > talle on linna poolt
see ilmselt konkursitingimustega ette nähtud.> > Vabapaberi
konteineri rent on odavam kui tavajäätmekonteineri rent,> >
mõnes tiheasustuspiirkonnas suudab käitleja seda ilmselt ka tasuta
teha,> > sest selle jääte saab kusagile pärast ümbertöötlust
edasi müüa.> > Hajaasustuspiirkonnas tuleb see natuke kallim
kätte ja eks> > jäätmekäitleja peab ka palka maksma ja
kütuse, autoamortisatsiooni kinni> > plekkima. Olmejäätmete
maht peaks sorteerimise läbi ideaalis vähenema,> > mis peaks
kompenseerima vanapaberi jaoks lisakonteineri tellimise. Kui> > sa
ei ela korraldatud olmejäätmeveo piirkonnas, siis ei saa keegi ka>
> seda vanapaberikonteinerit sulle vägisi tuua (a la tüüpkarjatus
- keegi> > pole mulle loonud tingimusi - ikka ise tuleb need luua,
kes veel?),> > teile on kohalikul omavalitsusel aga õigus mingi
paragrahvi järgi trahvi> > teha eeskirja rikkumise pärast. Seda
küll ei praktiseerita. Vanapaberit> > on inimesed ikka kusagile
riiulile või koridori kogunud. Milleks kööki> > kast? Ja kuidas
ta nüüd rohkem ruumi võtab kui varem?> >> > Teiseks tuleb
eraldi koguda pakendeid, mille kogumise korra on samuti> > kohalik
omavalitsus ette näinud. Korraldab seda pakendiorganisatsioon,> >
kes tellib jäätmekäitlejalt vastava konteineri rendi ja
veoteenuse.> > Pakendite üleandmine peab olema inimese jaoks
tasuta. Kaudselt maksab ta> > selle siiski kinni, sest pakendiraha
arvestatakse kaubale juurde. Kui> > pakendiorganisatsioon peaks
iga maja ette pakendikonteineri planeerima,> > läheks see
tarbijale meeletult kalliks ja oleks mõttetu (kuigi tarbijale> >
üliväga mugav), sest Eesti on suhteliselt hõredalt asustatud ja
ka> > jäätmevedu võtab energiat, põhjustab co2 emissiooni jms.
Jäätmetega> > mööda linna ringi sõitmine... Millegipärast
peab inimene jah pärast asja> > ärakasutamist seda räpaseks
jne. Aga pakendiks ei sobigi määrdunud> > jääde. Üleantava
pakendijäätme esimene nõue on, et see peab olema puhas.> >
Loputan koos muude nõudega kergelt üle ka muud pakendid, kui nad
seda> > vajavad. Ega isegi ei tahaks, et miski köögis haisema
hakkaks. Mu> > kööginurgas seisev paksust paberist pakendikott
ei näe kuidagi> > ebaesteetiline välja. Ta mahuks ka
köögikappi, aga et mul käib palju> > külalisi, ei tahaks ma,
et nad mulle sinna valesid jäätmeid viskaksid.> > Hoian esialgu
eraldi. Kui kott on täis, lähen oma rattaga poodi (kuna ma> >
juba sinna nagunii minema pean), kott juhtraua küljes rippumas või>
> korvis. Poe juures tõstan pakendijäätmed (täiesti puhtad ja>
> esteetilised) ümber vastavasse konteinerisse ja ei tunne selle
juures> > vähimatki ebamugavust. Ei tea inimest, kes poes ei
käiks. Aega see ei> > võta. Kui konteiner on täis, siis
helistage vastaval numbril (kasti> > peal). Ikka juhtub, et
jäätmekäitleja ei oska ootamatut täitumist ette näha.> >>
> Ohtlikud jäätmed - need on nagunii kogu aeg eraldi käinud.
Tegelikult> > mul ei teki neid, patareisid ei kasuta, autoga ei
sõida; üle mitme aasta> > läks läbi arvuti aku, seisab siiani
kapis, ja las ta olla seni, kuni> > tuleb meelde ta kusagile ära
viia. Patareid ja akud jms, mida mõnel võib> > majapidamises
tekkinud, ei võta nagunii ruumi. Kui neid mitu tükki> > tekib,
võiks need bensiinijaama viia. Oleks muidugi hea, kui neid punkte>
> rohkem ja märgatavamaid oleks. Selleks kööki eraldi kasti pole
vaja.> >> > Biolaguneva jäätme osas oli taas vist reegel
korterite arvu järgi. Et> > suuremad peavad koguma. Väiksematel
jälle lihtsam, sest kompostereid> > saab aiapoodidest osta, maal
saab ka nendeta. Kortermajadest orgaanikat> > kogudes tuli need
vist eraldi kilekotti veel toppida, mida pean suht> > mõttetuks.
Et veel naftat kasutusse võtta ja pärast organiseerida> >
inimesed, kes nad jäätmejaamas lahti võtavad? Kui ohtlik see
orgaanika> > seal kastis ikka on. Tartus pole veel ühtegi
vastavat konteinerit näinud> > ja ei kavatse ka selle pärast
muretseda.> >> > Kodus ongi ainult olmekast ja pakendikott.
Mujal samamoodi - hiljuti> > Saksamaal ühes peres oli pakendikott
sahvris (so toiduga samas kohas) ja> > pakendeid viidi samuti ära
mitme kvartali kaugusele, kelleski see> > probleemi ei tekitanud.
See oli norm. Pandipakendiga on seal väga> > keerulised
süsteemid (et saad tagasi viia ainult ostukohta vms) ja> > saavad
ikka hakkama.> >> > Muidugi oleks tore, kui keegi tooks maja
ette sada kasti ja neid> > nähtamatult ja mis peaasi - tasuta -
tühjendaks. Aga milleks?> >> > teie mõtted?> >>
> maie> >> > Liis Keerberg wrote:> >> Tere!>
Linnavalitsusele ;) ,> >> 'Ametnik vastab' rubriiki.>
küsib nii> >> lolle küsimusi, aga mul on ükskõik, sest>
sellele, annaks> >> see ka paljudele teistele vastuse.>
jäätmetega tegutseda tuleb?> >>> >> * * *>
korteriga. Kuidas peaksime meie> >> jäätmeid sorteerima? Õue
peal on 1 prügikast, aga ma pole näinud, et keegi> >> sellega
alates 1. jaanuarist teistmoodi käituks kui varem - ehk siis kõik>
õige toimida? Kuidas> >> koguda jäätmeid korterisiseselt
liigiti, kui on väike korter ja ainult üks> >>
'prügikastikapp'? Kas hakata vanni panema? (vabandust aga see on
väikses> >> elamises tõepoolest küsimus! ) Ja kuhu need
eraldi kogutud jäätmed tuleks siis> >> panna - kuhu
orgaanika, kuhu paber, kuhu pakend`? Kas jäätmeid tuleb hakata>
veab, siis peaks olema> >> kusagil mõni tühjem konteiner? Ma
tõesti tunnen igale omavalitsusele kaasa> >> selle küsimusega
tegelemisel ja soovin jaksu ja kannatust et asi ikka toimima>

> Express yourself instantly with MSN Messenger! MSN
Messenger Download today it's FREE!

yourself instantly with MSN Messenger! MSN Messenger

Värsked uudised Eesti Päevaleht Online'ist!
www.epl.ee