[kfar_etzion] שיפוץ בית הכנסת

  • From: עמיחי נורית ולייבוש <nlam@xxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: כל הקיבוץ <kfar_etzion@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 08 Nov 2009 01:51:05 +0200

שלום לכולם
מכיון שלא אוכל להשתתף באסיפה עקב מילואים אני מביא כאן בהרחבה את אשר היה
בדעתי לומר:

גילוי נאות: כשו. דת ביקשה ממני להכין סקיצה לע. נשים בק. הקרקע (זו שצורפה
להודעה זו) ונתבקשתי להכין חלופה ע"ג הרמפה-
נחרדתי למחשבה שאתן ידי לרעיון זה מכיוון שעמוק בבטן (ואני עוסק בתכנון מעל 10
שנים) נדלקה לי נורה אדומה
ובאותו רגע סרבתי לשתף פעולה, לאחר לחץ מהסובבים והבטחה שהתנגדותי תירשם
בפרוטוקול....
הכנתי את הסקיצות ל- 2 החלופות המפורסמות שאח"כ עברו עיבוד נוסף ע"י אדר' דויטש

מה שמחתי כשהוחלט לבצע ע. נשים כחלק מהאולם (על אף המחיר ששילמו המתפללים
המקומיים ויש לתת את הדעת לכך)
וכמה מתוסכל הייתי כשזו דילגה לעבר הרמפה.
אמנם אני אחד משוכני הרמפה כאב לפעוטות שזהו המקום היחיד שניתן לשהות בו עימם-
אני מקפיד אתם על כללי ההתנהגות
(לרוב אף מצליח) וזו ודאי לא צריכה להיות העילה "לעשות משהו" ברמפה- העיקר שלא
תהווה מוקד משיכה לבלגן.

השיקול הוא הרבה יותר רחב בעיני, בית הכנסת שלנו- על אף היותו פשוט וצנוע יחסית
מתהדר בכמה רכיבים בסיסיים שמקנים
לו את תחושת ההוד והקדושה- החלל הגבוה, האכסדרות הנמוכות הסובבות אותו ו..
המבואה הרחבה שמקבלת את פני הנכנסים
ברווחה גדולה ובשל כך מאפשרת גמישות אדירה הרבה מעבר להיותה מבואה/ רמפה-
האפשרות לרכז קהל/ לערוך שלחנות עם כיבוד וכ"ו
מאפשרים כידוע ביצוע שמחות בחלל ביה"כ, אל איזור זה מתנקז כל הקהל אשר לא מוצא
מקום בשעת תפוסה מלאה(ק. מגילה, תפילת יום העצמאות עם מקו"ח,) ,עצם היתה של
הרמפה במפלס גבוה והייעוד שלה כאיזור כניסה ולא לספסלי מתפללים מאפשר
כניסה/יציאת
מתפללים בכל זמן נתון בלי שיפריעו לשאר המתפללים.
הרוחב של הרמפה מאפשר תנועה זורמת ולא יוצר פקקים גם ברגעים הכי לחוצים כמו
סיום התפילה או יציאה המונית בשעת חירום.

המיקום הנוכחי של ע. הנשים בעייתי מהסיבות הבאות:
-הצרת המעבר לע. גברים מ 4מ' ל-2 מ'- אי אפשר לומר שזה לא עובד אך יש כאן איבוד
משמעותי
 של אחד מיתרונות הרמפה המקורית- ויתור על התנועה הזורמת ונטולת ההפרעות.
-צמצום כואב מאד בשטח בו גברים יכולים לעמוד עם עגלת תינוק וכן צמצום משמעותי
של מקומות נכים/ מוגבלי תנועה
-ביטול האפשרות לנצל את הגמישות של הרמפה המקורית לשלל האפשרויות המגוונות
שהוזכרו (שמחות, הקפות, וכ"ו)
-פגיעה במבנה האורגינלי שלפחות בעיני מורידה מערכו הן מבחינה פונקציונלית והן
מבחינה אסטתטית
-פגיעה בנשים המתפללות באותה ע. נשים (וישנן מספר נשים שהעידו על כך) שבגלל
הסמיכות לאיזור כניסת/ יציאת מתפללים
בע. גברים ובגלל חוסר ההיררכיה בין השימושים הנ"ל לא מתקבים התחושה הרצויה
והתנאים הבסיסיים
להתפלל שם. (ניתן אולי לומר שטענת הנשים זהה לטענת אלו שהתנגדו ל"כלוב" שלפתע
גילו שנשים נושפות בעורפם
וילדים מתרוצצים לרגליהם...)

מסקנות:
בעיני כל המהלך שמובילה ו. דת (זה המקום לחזק את ידיהם- יישר כח!) שגוי מבחינת
הסתכלות לטווח ארוך
מכיוון שבעוד מס' שנים אוכלוסיית כפ"ע תגדל ב"ה בעשרות אחוזים ולכן צריך ראשית
לרכז מאמץ בתכנון הרחבת בית
בכנסת באופן שיהלום את האוכלוסיה המורחבת ורק לאחר מכן לגזור מתוך התכנון הסופי
את האלמנטים אותם אנו רוצים לבצע בדחיפות- יצירת לובי כניסה עם נט"י, שירותי
נכים ולעניין ע. נשים בק. קרקע- אני קורא לחזור לאופציית ה"כלוב" בתוספת
השדרוגים הבאים:
- רצפה תהיה במפלס הרמפה והכניסה תהיה דרך קיר לוח המודעות מהפתח המקורי שנסתם
ברבות השנים.
הגבהת המפלס תבטל את תחושת ה"יחד" שהיתה בכלוב המקורי ותאפשר השתתפות טובה יותר
של הנשים עם המתרחש בתפילה.
-ביצוע המחיצה כך שבשעה שהנשים עומדות לא יהי מחסום ויזואלי כפי שהיה קודם.
במידת הצורך ניתן לעשות וילון עדין למרות שבעיני זה מיותר ומכוער...

למרות הלחץ הגדול לצאת ולבצע- נראה לי שזה יהיה בזבוז כסף ובכיה לכמה שנים
טובות. בואו לא נהרוס את אחד המבנים
היותר מוצלחים שיש לנו. בואו נשאיר את שיטת הטלאי על טלאי והפתרונות הזולים
מחוץ לכתלי בית הכנסת.

שאו ברכה

JPEG image

GIF image