[heroclix] Re: Sealed denne uke, eller neste?

  • From: Torgrim Husvik <ursus1@xxxxxxxxx>
  • To: heroclix@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 10 Jun 2012 23:04:53 +0200

Så, er folk klare for Galactic Guardians sealed på tirsdag? Hvis ikke en
viss mengde svarer bekreftende, utsetter vi til uka etter.

Sist jeg var nedom på Outland, pratet jeg med noen av gjengen om muligheter
for fremtida. Det har vært litt dårlig oppmøte på turneringer en stund, og
det er litt demotiverende for de som møter opp så ofte de kan. Det er også
ganske demotiverende for meg som dommer at vi så ofte ender opp med små
turneringer med 4 tilstede og denslags.

Nå har jeg vært judge først i Trondheim og så her i Oslo i flere år, og jeg
merker at jeg opplever samme problem som andre dommere før meg; at jeg
nesten aldri får spilt Heroclix. Det har en tendens til å være det som får
folk til å slutte, og det har jeg ikke lyst til.

Etter litt diskusjon kom vi frem til et par ideer. For det første tenker i
å sette opp noen scenario-spillinger i stedet for turneringer utover.
Dette  vil medføre helt andre tidsrammer og spillsituasjon enn turneringer,
og vil forhåpentligvis lokke noen flere til å bli med. Det er også mindre
avhengig av hvor mange som dukker opp og lettere å tilpasse til når folk
kommer og går.

For det andre kommer jeg til å stille opp i en del turneringer for å
faktisk spille. Vi er på et nivå nå hvor det sjelden trengs at dommer
svarer på spørsmål noe særlig ofte. Å bare spille de få gangene vi har et
oddetall og får bye-runde motiverer ikke lenger. Jeg vil selvsagt gjøre
dommer-oppgavene og svare på det folk lurer på, men ha mer fokus på spillet
enn før. Om dette betyr at vi blir et samlet oddetall så noen får faktiske
bye-runder hvor man ikke får spilt, får vi leve med det. Det er slik folk
har det i turneringer verden over.

Til sist vil jeg på det sterkeste oppfordre de som ennå ikke har gjort det
eller ikke har gjort det på lenge til å sette seg ned og lese regelboka og
se på PAC-en. Forholdsvis mange av spørsmålene jeg får handler om temmelig
grunnleggende ting som reglene dekker grundig. Mye kan man bare forstå
skikkelig ved å kjenne til hovedreglene. Clix har litt for mye regler til å
læres skikkelig bare ved å spille det. Nå finnes det gode, aktuelle
startere med regelbok og PAC igjen, i form av Avengersstarteren, og begge
deler kan lastes ned gratis fra wizkids-hjemmesida. Når forvirrende traits
og special powers dukker opp, er det ingenting som er bedre enn å kunne
reglene skikkelig, da blir taktikken og planlegginga så mye greiere.

Innspill, tanker og meninger, fyr løs!

Mvh
Torgrim