[Een beetje:] Kijkcijfers en grote 5

  • From: "Jan Prygoda" <dmarc-noreply@xxxxxxxxxxxxx> (Redacted sender "j.prygoda" for DMARC)
  • To: een_beetje@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 25 May 2021 20:23:16 +0200

De kijkcijfers komen nu binnen. Ik schat dat er ongeveer 75 tot 90 miljoen mensen naar de finale van het Eurovisie Songfestival 2021 hebben gekeken.
Het kijkcijfer ligt tegen/rond 10% van de bevolking in de grote 5.
De 200 miljoen haal je volgens mij alleen wanneer je iedereen die een seconde heeft gezien meetelt en het naar boven afrondt.
De deelnemende landen hebben ongeveer 750 miljoen inwoners waarvan ongeveer 320 miljoen in de grote 5.
Dan heb je ook nog de andere grote landen waarvan Nederland de kleinste is (Rusland, Oekraïne, Polen, Australië, Roemenië en Nederland) met 290 miljoen inwoners.

Over de grote 5 en de hoge scores van twee en de lage score van drie landen.
De bijdrage van Italië is meestal de winnaar van San Remo. Wanneer je San Remo kunt winnen kun je al een zwaardere competitie aan dan een halve finale van het ESF waarbij 10 van de 16/17 doorgaan. Frankrijk heeft deze keer de juiste snaar te pakken na vele halve of hele mislukkingen. Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Spanje hebben dit jaar geen competitie gehad waardoor het een toevalstreffer is wanneer je scoort. In het verleden stonden de voorrondes in deze drie landen niet op het niveau van San Remo. Ik zie Duitsland, Spanje en het vooral het Verenigd Koninkrijk geen voorronde met 20-25 "categorie A"-artiesten organiseren dus blijft het voorlopig bij toevalstreffers uit die landen. Frankrijk zou nu aan kunnen trekken.

Groeten,
Jan