[dance-tech] The art of silences - L'arte dei silenzi - L'art des silences

  • From: "Franck Ancel" <info@xxxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: dance-tech@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 20 Feb 2009 04:08:02 +0100

1909-100X100-2009

At this time of planetary financial collapse, 100 years after the launch of the
first manifesto of the avant-garde artist movement by Futurist  Filippo Tommaso
Marinetti, who wanted « to kill the moonlight », I am interrupting my website
for at least 100 days. This is the only gesture that I think can resonate with
the sounds of this world.

Although Marinetti's aesthetic and not warlike contradictions have extended to
digital arts, the strength of their artistic simultaneity can not be completely
the same as what was stressed by Mondrian's friend Michel Seuphor after the
disaster of the Shoah.

Between my presence at the Sorbonne for the conference on 80 years of Futurism
held by the « noise artist » Jean-Marc Vivenza and the attacks of 9/11 in the
USA, I committed myself to the analysis of the historical neo-avant-garde for
another  future, one between « Art - Life – Action ». Since the new century
began, I have tried to include collaborations to delimit other modes of
appearances by creating  a tryptic, one that operates between « Architecture -
Image – Technology ».
Art schools, theaters and museums are no longer the most creative places of our
present time. A parachute jump was, for example, my most beautiful experience
as a performance artist.  This was when I was a volunteer to « defend peace »
as a member of the French airborne troops in former Yugoslavia. When war is
peace, noise is silence! Nothing, no one, except a silent screen will be my
only festival while we are facing disasters.

In tribute to Galileo who first observed the sky through a telescope as early
as 1609.  I am taking position in my hiding place, not behind 400 years of
technological evolution, but only behind 100 days of silence on the network of
networks. My website shows the virtual image of the unique monument designed by
the architect Alberto Sartoris in tribute to Marinetti, with the permission of
his heirs at the Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne in Switzerland. I
will reopen my website just after... « 1909-2009: from Futurist Moon to
Explorer Art ».

http://www.franck-ancel.com

Franck Ancel, Zerographer, Paris 20th February 2009. Email info@xxxxxxxxxxxxxxxx
Thanks to Hannah Celan, Antoine Baudin (EPFL), Bertrand Lemonnier (3D image),
Willy Trick (US translation).

1909-100X100-2009

Nell'epoca del collasso economico planetario, 100 anni dopo la comparsa del
primo manifesto delle avanguardie artistiche stilato dal futurista  Filippo
Tommaso Marinetti, che voleva uccidere il chiaro di luna, sospendo l'attività
del mio sito Web per almeno 100 giorni. A mio avviso l'unico gesto in grado di
squarciare l'assordante rumore di questo mondo.

Se le contraddizioni estetiche, ma non belliche, di Marinetti hanno esercitato
un'influenza tale da estendersi fino alle arti digitali contemporanee, la forza
della sua simultaneità artistica non si rivelò capace di rispecchiarle appieno,
come sottolineò Michel Seuphor, l'amico del pittore Mondrian, dopo la tragedia
della Shoah.

Pertanto, nel periodo compreso tra la mia presenza alla Sorbona in occasione
dell'ottantesimo anniversario futurista, la conferenza del rumorista Jean-Marc
Vivenza e gli attentati dell'11 settembre contro gli Stati Uniti, mi ero
impegnato nell'analisi delle neoavanguardie storiche per un altro futuro in
relazione al trinomio «Arte - Vita - Azione». All'alba del nuovo secolo, ho
tentato di introdurre delle collaborazioni che mi consentissero di
circoscrivere altre modalità visive, attraverso un trittico di analisi
costituito da «Architettura - Immagine - Tecnologia».
Perché le scuole, i teatri e i musei non sono più rappresentativi del nostro
tempo. Il lancio con il paracadute fu, nella fattispecie, il mio migliore
esperimento di installazione performativa. Sono partito come volontario per
difendere la pace nelle truppe aviotrasportate francesi in ex Jugoslavia.
Quando la guerra significa pace, il rumore diventa silenzio! Niente e nessuno,
salvo uno schermo afasico come solitaria testimonianza posta di fronte a
un'attualità catastrofica.

Offrendo il mio tributo anche a Galileo, che nel 1609 fu il primo uomo a
osservare il cielo attraverso un cannocchiale, mi pongo non già dietro 400 anni
di progressi tecnologici, bensì dietro 100 giorni di silenzio, sulla madre
delle reti. Il monumento inedito realizzato dell'architetto Alberto Sartoris
come omaggio a Marinetti, con l'autorizzazione dei suoi aventi diritto presso
l'Ecole Polytechnique Fédéral de Lausanne in Svizzera, illustra virtualmente la
mia pagina Internet. Riaprirò il mio sito Web subito dopo... «1909-2009: from
Futurist Moon to Explorer Art».

http://www.franck-ancel.com

Franck Ancel, Zerografo, Parigi 20 Febbraio 2009. E-mail info@xxxxxxxxxxxxxxxx
Grazie a Hannah Celan, Antoine Baudin (EPFL), Bertrand Lemonnier (3D immagine),
Willy Trick (traduzione US).

1909-100X100-2009

A l'heure de l'effondrement financier planétaire, 100 ans après le lancement du
premier manifeste des avant-gardes artistiques par le futuriste Filippo Tommaso
Marinetti, qui voulait « tuer le clair de Lune », je suspends mon site
Internet, pour au moins 100 jours. Unique geste qui me semble actuellement
pouvoir résonner avec les bruits de ce monde.

Si l'esthétique de Marinetti et non ses contradictions guerrières ont influencé
jusqu'aux arts numériques contemporains, la force de sa simultanéité artistique
ne saurait être totalement la même comme le souligna, l'ami du peintre
Mondrian, Michel Seuphor, après le désastre de la Shoah.

Pourtant, entre ma présence en Sorbonne pour les 80 ans du Futurisme lors de la
conférence du bruitiste Jean-Marc Vivenza et les attentats du 9/11 aux USA, je
m'étais engagé dans l'analyse des néo-avant-gardes historiques pour un autre
futur, entre « Art - Vie - Action ». Avec le nouveau siècle, j'ai tenté
d'inscrire des collaborations artistiques pour délimiter d'autres modes
d'apparitions, par un triptyque opératoire entre « Architecture - Image -
Technologie ».
Les écoles d'art, les salles de spectacle et les musées ne sont plus le cadre
des temps présents. Le saut en parachute fut, par exemple, ma plus belle
expérience comme installation performative. C'était en tant que volontaire,
pour partir défendre la paix dans les troupes aéroportées françaises en
ex-Yougoslavie. Quand la guerre est paix, le bruit est silence ! Rien, ni
personne, sauf un écran silencieux comme seul festival face à une actualité
désastreuse.

En hommage aussi à Galilée qui fut le premier à observer le ciel dès 1609, à
travers une lunette astronomique, je me positionne, non pas derrière 400 ans
d'évolution technologique mais juste derrière 100 jours silencieux, sur le
réseau des réseaux. Une image du monument inédit de l'architecte Alberto
Sartoris en hommage à Marinetti, avec l'autorisation de ses ayant-droits à
l'Ecole Polytechnique Fédéral de Lausanne en Suisse, illustre virtuellement ma
page Internet. Je réouvrirai mon site web juste après... « 1909-2009: from
Futurist Moon to Explorer Art ».

http://www.franck-ancel.com

Franck Ancel, Zérographe, Paris 20 Février 2009. Email info@xxxxxxxxxxxxxxxx
Merci à Hannah Celan, Antoine Baudin (EPFL), Bertrand Lemonnier (image 3D),
Willy Trick (traduction US).

Si vous ne souhaitez plus recevoir de message de notre part cliquez sur le lien
ci-dessous :