[cfinformatica-grup] Re: [cfinformatica-grup] Re: [cfinformatica-grup] Re: [cfinformatica-grup] Re: [cfinformatica-grup] Re: [cfinformatica-grup] Re: [cfinformatica-grup] SMX - M01 - MME - UF2 - Memòries.... :-)

  • From: Ermengol Bota <ermengol@xxxxxxxxx>
  • To: cfinformatica-grup@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 25 Oct 2013 11:01:59 +0200

El dia 24 d’octubre de 2013 23.14, Miquel Tarazona Belenguer <
mtarazo4@xxxxxxxx> ha escrit:

> jo només he trobat a faltar referència al JEDEC a les fonts,

JEDEC no coneixia l'organisme d'estadarització d'aquesta area.... ara ho
estic mirant. Jo fins ara com a màxim sabia que les DDR3 anaven més ràpid i
poca cosa més :-D

També m'han parlat de DDR3L que no coneixia... això és un no parar!! :-D

> personalment no estic d'acord amb la wikipèdia pel que diu sobre la
> nomenclatura de la SDRAM.
En quin aspecte?
Ës la mateixa "nomenclatura" (m'ha semblat) que fa servir el llibre
d'Editex sobre hardware o el wiki de cacuet d'Enric Mieza (
http://www.cacauet.org/wiki/index.php/Mem%C3%B2ria), que ara he vist que no
he posat a les referències....

També m'han fet arribar per privat alguns comentaris que estic mirant com
encabir-los en els materials, potser un apartat "avançat"?)
I tot això tenint en compte que dels 10 RA de l'UF (de 33 hores) només n'hi
ha 1 que parli de memòria, i a més a més no exclusivament, també inclou els
discos :-D
"1.7. Identifica i manipula els components bàsics (mòduls de memòria,
discos fixos i les seves controladores, suports de memòries auxiliars,
entre d’altres)."

Ja posats, si algú també està amb aquest tema poso el que m'han fet
arribar, que està molt bé.

Les errates ortogràfiques ja les he corregit, i ara estic paint la resta de
coses que m'han comentat o que he anat trobant.....JEDEC, DDR3L,
sincronisme,  SPD, dissipadors, consum (algun lloc on estigui ben
explicat?), ECC, buffered...

Moltes gràcies a tots pels comentaris!

El mail que m'ha arribat per privat:per si serveix com a idees a algú més
de per aquí.
CITA:
//////////////////////////////
Et comento:

- donat que SIMM, DIMM,... són acrònims de "mòdul" jo parlaria "dels
DIMM,...", en masculí.
- pàgina 4: xip.
- pàgina 6: UNA osca.
- pàgina 14: clocks.
- pagina 18: què.
- pàgina 21: la.
- en algun lloc he vist valor enganxat a les unitats (per exemple 400MHz).
Cal posar un espai enmig (400 MHz).

Hauria posat una diapo sobre el consum, indicant alguns consums dels
mòduls. Es pot introduir el tema de dissipadors (aquelles memòries que van
amb una xapa d'alumini per dissipar la calor).
I parlant de consum, comentar la potència P = V * I, i indicar que
i ha memòries com les DDR3L que poden treballar a menor tensió (si la placa
base ho permet) de manera que la potència que consumeixen és menor.

També comentaria que, a més dels xips de RAM i les pistes dels mòduls, els
petits components soldats en SMD són condensadors i que la seva funció és
ajudar a mantenir la tensió (es pot explicar una mica el concepte com a
"micropila" de milisegons).

Explicaria també perquè són DRAM (dinàmic), que cada cert temps se'n
refresca el contingut per "blocs o files o columnes,..." (tema que se
n'encarrega el controlador, és clar).

També hauria comentat en el tema de velocitat que cal tenir en compte que
la velocitat es mesura en MB/s, i que aquest paràmetre, en el cas de DDR3
(el que conec), depèn del rellotge del processador, és a dir, el DDRclock
va en funció del CPUclock (suposo que fent "overclocking" també puja, etc.,
tema que també es pot comentar).

I per què no, comentar alguna cosa sobre els preus, la tendència del mercat
que primer són molt cares, i quan se n'incrementa la compra i la producció,
preu baixa, que l'aparició d'un nou model de RAM fa que baixin els preus de
l'anterior (com en totes les coses), que hi ha 4 fabricants de xips i que a
partir d'aquests ells mateixos o d'altres fabricants fan els mòduls. La
"batalleta" de "es crema fàbrica productora de xips/memòries", no pot
suplir mercat, => menor oferta que demanda => puja el preu (va passar).

* Parlaria també de programa de detecció d'errors a les RAM (el memtest86 o
memtest86+) que es poden instal·lar des d'un Linux (hi ha distribucions
estil gparted que en el menú d'arrencada ho mostren).

* I mostraria també algun full de característiques tècniques que el
fabricant dels xips dóna
(aquest full et pot donar alguna idea d'alguna diapo nova a incorporar amb
alguna cosa que se m'hagi passat).

Els punts marcats amb * són susceptibles de ser treballats en alguna
activitat pràctica.

Bé, res més. És que m'has tocat el tema i fa poc que tinc portàtil nou i em
vaig mirar bé les DDR3, a part que fa anys que per aquí estem. ;)

--
* Ermengol *
* Els ordinadors no resolen problemes, *