Re: Vilka är kvar i sverige?

  • From: Stefan Andersson <sanders3d@xxxxxxxxx>
  • To: "bohmation@xxxxxxxxxxxxx" <bohmation@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 9 Aug 2013 14:16:40 +0200

Just nu så kan vi skylla lite på Euro krisen eftersom det gör att svenska
kronan blir för stark. Så det blir väldigt dyrt att anlita folk i sverige.
I London så får frilansare mellan £250-£300 pund om dagen, och det ger just
nu en prislapp på 2700-3300SEK per dag.

Så om vi gör en liten kalkyl!!! Matte!!

Jag har en app som heter *Salary Calc* som räknar ut UK skatt, och för
svenska skatter finns en websida
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Rakna-pa-dina-skatter/Rakna-ut-din-skatt

Baserat på 225 arbetsdagar på ett år och 60% beläggning (135dagar). Jag gör
kalylen baserat på £250 (£1 =10.3 SEK)
Och skatten i Sverige är baserat på att du bor i Stockholms kommun.

*Sverige:*
2700 x 135 = 364.500 SEK / 12 = 30375 SEK
det ger en ca. lön på 23.000/mån

efterskatt månad: 18005 SEK
SL kort 790
kvar till hyra-mat-bira-etc: 17.215 SEK

*England:*
250 x 135 = £33.750
efterskatt månad: £2147 ( 22.114 SEK )
OysterCard zone (1-5): £199 ( 2049 SEK )
kvar till hyra-mat-bira-etc: £1948 ( 20.064 SEK )

Jag har kollat på hus i norra London Finchley/Barnet och det kostar ca
£1500/månaden för ett 4-5rum och kök. I sverige får man köpa och betala
hyra och lån, och det kan vara likvärdigt eller lite mindre.

So far so good, inte jättestora skillnader. Vi kollar istället om vi har en
lön i sverige på 35.000:-/mån

*Sverige:*
45.997SEK per månad ger 35.000SEK i lön
efterskatt månad: 26449 SEK
SL kort 790
kvar till hyra-mat-bira-etc: 25.659 SEK

*England:*
45.997SEK = ca £4465
efterskatt månad: £3169 ( 32,640 SEK )
OysterCard zone (1-5): £199 ( 2049 SEK )
kvar till hyra-mat-bira-etc: £2970 ( 30.591 SEK )

Lite större skillnad.

Vid 60% beläggning ger ca 12 arbetsdagar per månad. Och det ger i sin tur
att man bör ligga på 3800:-/dag i faktura för att få 35.000:- i lön.
Problemet är att 3800 SEK är £368, och det kan vi inte få. Och många
frilansare vill ha mer än 3800 SEK/dag. Om pundet låg på 13 och inte 10.3 (
och det sjunker ) så skulle det vara enklare då är det £292

Så ja.... en lite fin matte räkning så här på fredags dagen :)

tjopp!
stefan