Re: to sole på ekstrabladet

  • From: Henrik Rosenørn <hrjo@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 9 Apr 2010 10:04:14 +0200

Nu har jeg ikke læst/kunnet finde historien, men nej; Der er noget om
snakken eller i alt fald en nyhed om det af 15/3.
Da jeg ikke har kunet finde artiklen kan det jo godt være de har kørt den
videre ud i det spøgefulde, men ...

Den store Kuiperbælte asteroide der blev opdaget for et par år siden har en
MEGET elliptisk bane, som ikke burde kunne holde i længden. Opdageren og
flere andre astronomer har derfor beregnet at der bør være et andet større
legeme længere ude. Ifølge deres beregninger vil et 5x jupitermasse legeme
som en brun dværg der ligger 1/3 lysår ude kunne forklaree dens bane.

De har ikke fundet den og der er ikke nogen peer-reviewet artikel bag nogen
opdagelse, men de håber at WISE's infrarøde sky-survey vil kunne finde den

Se
http://www.astronomibladet.dk/solsystemet/ydre-smaaplaneter/solen-er-maske-en-dobbeltstjerne.html
eller på engelsk
http://www.spacedog.eu/solar-system/the-sun/the-sun-may-have-a-companion-star.html