tachyoner->higgs->inflaton

  • From: Bjarne Thomsen <bjarne.thomsen@xxxxxxxxx>
  • To: astrolist@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 10 Jan 2012 17:09:13 +0100

Hvad har inflation med higgsbosonen at gøre?

On 2012-01-07 21:51, Bjarne Thomsen wrote:

> Bølgeligningen for bosonen bliver derfor
> Ftt - Fxx + U''(F0)*(F - F0) = 0
>
> Nu kommer jeg endelig til partiklens masse,
> der defineres ved massekvadratet m² = U''(F0).
>
> Kender man en skalar boson med spin-0?
> Ja, det gør man, nemlig Higgs-partiklen!
> Higgs-partiklens skalare felt er en complex funktion Z(t,x);
> men Higgs-potentialet afhænger kun af normen, som jeg kalder
> F = |Z|.
> Potentialet kaldes en Mexican Hat, og det er givet ved
> U(Z,F0) = (a/4)*(|Z|² - F0²)²
> U har et lokalt maksimum i Z = 0 og et globalt
> [...]

Kender man en anden lignende skalar boson?
Ja, man mener at både inflationen i det tidlige univers
og den nuværende acceleration af universet skyldes et
skalart felt med et potential, som meget ligner higgsfeltets
potential, dvs et maksimum omkring F = 0.
http://www.google.dk/search?q=Higgs+potential&hl=da&client=firefox-a&hs=tEy&rls=org.mageia:en-US:official&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=KkgMT-DoL-Pj4QSt_fWvBg&ved=0CC0QsAQ&biw=1176&bih=985
Man regner med at inflatonpotentialet kun afhænger af tiden.
Universet ekspanderer desuden, så bølgeligningen antager formen:
Ftt + 3*H*Ft + U'(F) = 0
H er Hubble parameteren.
http://ned.ipac.caltech.edu/level5/Watson/Watson5_3.html
Potentialet er meget fladt nær toppunktet.
Friktionsleddet 3*H*Ft dominerer over accelerationen Ftt.
Ft er desuden meget mindre end U(F).
Man kan vise at trykket er ½(Ft)² - U(F) < 0.
Dette er grunden til at tyngden bliver frastødende.

Hvis det viser sig at higgspartiklen ikke findes,
betyder det sikkert også at denne her forklaring
på inflation er forkert.

Bjarne Thomsen