RE: modificering af nikon

  • From: svend hansen <svend68@xxxxxxxxxxx>
  • To: astrolist <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 28 Oct 2009 12:28:06 +0100

hej jesper og andre.

Jeg prøvede i går at skrive til nikon support og fik følgende svar.

"

fjernelse af infrarød filter

10/28/2009 | 08:28 Formiddag

Kære svend-erik bryde,

Tak for din henvendelse vedr. fjernelse af infrarød filter.

Ved fjernelse af IR-cut filtret, fjerner du også Lowpass filtret og derved kan
samme fænomen forekommer ved lange exponeringstider som du kan læse om i linket:

http://nikoneurope-dk.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/16686/p/19%2C244/c/241/kw/astro/r_id/127688

Samtidig vil der også forekomme Moire ved fjernelse af IR-cut og Lowpass
filtret:

http://nikoneurope-dk.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/17450/p/19%2C244/c/241/kw/moire/r_id/127688

Det er ikke noget vi vil anbefale at man gør, i det man så ødelægger
mulighederne i andre billeder, at de ikke blive korrekte i farverne osv."

Lyder det som noget man tør at risikere, jeg  synes måske det lyder ok at gøre
det.

Men måske nogle ved bedre.

Måske jeg bare er for forsigtig.

Mvh.