Re: astrofoto uden motor

  • From: Jesper Grønne <fotojesper@xxxxxxxxxxxxx>
  • To: astrolist@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 11 Jan 2010 16:56:52 +0100

Tak for kommentaren Henrik.

Mælkevejsbilledet er taget med 5D II på en middel iso 1600, og der er
stacket 4 skud.
Dette reducerer støjen noget, så det er nok en blanding - for der er
støj.

Det er korrekt at de nyeste huse kan gå op til iso 102.400 med det
støjer ganske forfærdeligt.
Jeg kan vise et eksempel med iso 51.200 (næsthøjeste trin på 1D mark IV)
http://fotojesper.dk/gallery/displayimage.php?pos=-4580

Det er et ubehandlet testbillede, støjen er markant, men med den meget
kraftigt forstærkning/høje iso synes jeg at det ser fornuftigt ud.
Til astrobrug, hvor der stackes en serie, vil jeg tro at man sagtens
kan bruge en iso 6400 med de nye dobbelte digit4 processorer.

Hvis nogen er interesseret, kan jeg maile et støj-testbillede, der
viser støjen i alle trin fra 200 til 102.400 (1,6 mb)

mvh
Jesper.