(ann) Folkeuniversitetskursus i Tisvilde

  • From: Michael Quaade <mq@xxxxxxxxxxxxxx>
  • To: astrolist@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sat, 24 Dec 2011 14:24:37 +0100

Hej astrolist
Som noget helt nyt holder Folkeuniversitetet i foråret 2012 et kursus med
titlen *Forårets stjernehimmel * i Tisvilde. Det foregår bl.a. på
Wieth-Knudsen Observatoriet og det er undertegnede, Michael Quaade, der
underviser. Det har naturligvis mest interesse for de af jer, der bor
indenfor rækkevidde af Tisvilde, men her er teksten i kataloget fra
Folkeuniversitetet i København:

Vi følger forandringerne på himlen fra time til time og fra måned til
> måned. Når vejret tillader det vil vi foretage observationer med både det
> blotte øje og med Wieth-Knudsen Observatoriets 40cm kikkert. Vi kan se
> Månen og planeterne Venus, Mars, Jupiter og Saturn bevæge sig i deres baner
> i forhold til stjernene. Samtidigt ser vi nærmere på et udvalg af årstidens
> mere eksotiske objekter som tåger, stjernehobe og galakser.
>
> Tisvilde er et velegnet sted til observationer, da himlen her - efter
> danske forhold - er mørk og uforstyrret af baggrundslys. Ud over
> observationerne vil vi se på hjælpemidler som stjernekort og relevante
> [...]

I forårskataloget for Folkeuniversitet i København er kurset omtalt side
121. Det er tilrettelagt af Folkeuniversitetskomitéen i Hillerød og prisen
er 400kr. Man melder sig til hos Folkeuniversitetet i København -
www.fukbh.dk eller på telefon 3398 6060 fra 19. december. Det er lidt svært
at finde det omtalt på deres webside, men I kan søge efter kursus *2012-8839
*, Forårets stjernehimmel.

Bemærk at kurset starter allerede *onsdag 4. januar. * Folkeuniversitetet
har også mange andre astronomisk relevante kurser, men de fleste starter i
februar. Det gælder også for mandagsforedragene, som afholdes i samarbejde
med Astronomisk Selskab, hvor medlemmerne har gratis adgang. De starter
mandag 6. februar og programmet følger herunder.

Jeg benytter lejligheden til at ønske jer allesammen en glædelig jul og et
godt nytår.

Mvh Michael

*Foredrag foråret 2012

**Astronomi fra rummet*

Muligheden for at foretage astronomiske observationer fra satellitter har
betydet et stort fremskridt for vores forståelse af universet, fordi
satellitterne kan observere de former for stråling, som Jordens atmosfære
ikke slipper igennem til de jordbaserede teleskoper.

Stråling med høj energi - ultraviolet, røntgen og gammastråling - stoppes
helt af atmosfæren. Stråling med lav energi - f.eks. infrarød og
mikrobølgestråling - slippes kun til en vis grad igennem atmosfæren,  mens
synligt lys og radiostråling passerer stort set uhindret ned til
jordoverfladen.

For astronomerne er der masser af information at hente ved at studere
optagelser af de forskellige slags stråling, der kommer fra det samme
objekt, idet det typisk er forskellige fysiske mekanismer, der er årsag til
de forskellige typer stråling. I denne foredragsrække vil førende forskere
fortælle om den nyeste igangværende forskning der udføres med forskellige
typer af rumteleskoper.

Desiree D.M. Ferreira: *Røntgen observatorierne Chandra og XMM.*
Foredraget holdes på engelsk.
*6. februar *i København - *13. februar* i Aarhus

Hans Kjeldsen: *Kepler - store nyheder på basis af små variationer.*
27. februar i København -  5. marts i Aarhus

Thomas Greve: *Herschel - universets varmefølsomme øje.*
*19. marts*  i København - *26. marts* i Aarhus

Peter Jakobsen: *Tidsmaskiner i Rummet: Hubble og James Webb
Rumteleskoperne.*
*16. april*  i København - * 23. april* i Aarhus

Allan Hornstrup: *NuSTAR - astronomernes skarpe røntgenblik.*
*7. maj * i København - *14. maj* i Aarhus

Foredragene finder sted mandage på adresserne:

København kl. *19:15*

Auditorium 4
H.C. Ørsted Instituttet
Universitetsparken 5
2100 København Ø.

Aarhus kl. *19:00*

Matematisk Institut, Aarhus Universitet
Ny Munkegade, Bygning 1530, Auditorium D2
8000 Aarhus C.

Foredragene afholdes i samarbejde mellem Astronomisk Selskab og
Folkeuniversitetet. De er tilrettelagt af Anja C. Andersen, Astronomisk
Selskab.