Re: William Herschel - et museumsbesøg

  • From: "Hans Buchholtz" <wega@xxxxxxx>
  • To: "astrolist" <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 6 May 2011 19:48:42 +0200

Det mystiske hus i bunden af William Herschels store 40 fod/48 inch teleskop er
observatoriebygningen.
Ifølge H C King "The History of the Telescope" rummer bygningen et spil, der
kunne hæve/sænke kikkerten. Endvidere opholdsrum for assistenten,  Williams
søster Caroline, der førte observationsprotokollen her. Hertil benyttede hun
bl.a et stjernetidsur og et "ur" der viste polafstanden.

Hilsen

Hans B