Re: William Herschel - et museumsbesøg

  • From: ole fastrup <morkemand1@xxxxxxxxx>
  • To: astrolist@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 5 May 2011 22:45:07 +0200

Tak for svarene!
Michael giver en del af løsningen med angivelsen i tommer! Det passer også
med størrelsesforholdet "mand og kikkert".
Det er en 1:5 Newton. Jeg har fundet mine - jammerlige - billeder frem og
kan se, at "Herschel" kigger på en plade, hvori der jo nok har været et
okular fastgjort. Dette vel med fokuseringsmulighed...? Men stadig: han
*står* og kigger *ned* i kikkerten!!! Det er en ejendommelig Newton!
Henrik havde fundet det rigtige billede frem - tak for det! Hvad bygningen
nedenfor indeholdt, skal jeg ikke kunne sige. Men det var ikke
Rosse-kikkerten. jeg så.

Mørke hilsener

Ole