Re: VS: Spørgsmål vedr. stjernerne i vægtens tegn

  • From: "John Ståhle" <john.staahle@xxxxxxxxx>
  • To: astrolist@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sat, 28 May 2011 05:26:06 -0300

Som supplement til Henriks udmærkede svar:

Bogstav Stj. billede: Navn :Betydning
alfa Librae : Zuben el Genubi : (Skorpionens) sydlige klo
alfa Librae : Men : (betydning ukendt)
beta Librae : Zuben es Schamali : (Skorpionens) nordlige klo
beta Librae : Zuben es Schamali : Udgør desuden sammen med my lib
den ene klo af den slående (dvs. fangende) ørn
delta Librae : Mulu-lizi : ildmanden
eta Librae : Zuben ha-krabi : Udgør den anden klo af den slående
(dvs. fangende) ørn

Her er et udvalg af muntre stjernenavne:

Betydning : Arabisk navn : Bogstav Stjernebillede : Stjernenavn
Krøllen : Ad-Dafirah : zeta Leonis : Adhafera
the pond : : theta Ursae Majoris : al Haud
Næsen : : alfa Hydrae : al Phard
Slugeren : Al'Bali' : epsilon Aquarii : Albali
Flokken : Al'Firq : beta Cephei : Alfirk
Mærket (dvs. slidmærket på en kamelhals): Al'Han'ah : gamma
Geminorum : Alhena
Gazellens første spring (det sydlige) : : xi Ursae Majoris : Alula
Australis
Gazellens første spring (det nordlige): : ny Ursae Majoris : Alula
Borealis
Fårets fede hale: Al'Alyah : Theta Serpentis : Alya
Hæl-senen : Al''Urqub : beta Sagittarii : Arkab
Danseren : Ar-Raqis : my Draconis : Arrakis
Skildpadde (opr. om Lyra): : pi Cygni : Azelfafage
Klækkestedet : Al'Udhi : eta Eridani : Azha
Strudseæg : Al'Baid : omicron 1 Eridani : Beid
Lille vom : Al'Butain : delta Arietis : Botein
Hønens! hale : Dhanab ad-Dajajah : alfa Cygni : Deneb
Frøen : Ad-Difdi' : beta Ceti : Diphda
Næsen : Al'Anf : epsilon Pegasi : Enif
Den med rindende øjne: Al'Ghumaisa : beta Canis Minoris : Gomeisa
Lændeklædet : Al'Izar : epsilon Bootis : Izar
Den afkortede hånd: Al'Kaff Al'Jadhma' : gamma Ceti : Kaffaljidhma
Knust æggeskal : Al'Qaid : omicron 2 Eridani : Keid
Flamme (på en hests pande): Al'Qurhah : xi Cephei : Kurhah
Den indtrukne (pote) : Al'Maqbudah : zeta Geminorum : Mekbuda
Nashirahs lykkestjerne : Sa'd Nashirah : gamma Capricorni : Nashira
Kamelerne slukker deres tørst: An-Nihal : beta Leporia : Nihal
De to serier : An-Nasaqan : beta Coronae Borealis : Nusakan
Den knælendes hoved : Ra's Al'Jathi : alfa Herculis : Rasalgethi
Hønens! Knæ : : omega Cygni : Ruchba
Teltenes lykkestjerne: Sa'd Al'Akhbiyah : gamma Aquarii : Sadachbia
Ligæderen / ånd som fortærer lig: : mu Pegasi : Sadalbari
Topmålt held : Sa'd as-Su'ud : beta Aquarii : Sadalsuud
Hestens navle : Surrat Al'Faras : alfa Andromedae : Sirrah
Midten af himlen : Wasat as-Sama' : delta Geminorum : Wasat
Hjørnet : : eta Virginis : Zaniah

--

Yours sincerely, Mit freundlichen Grüßen, Saludos Cordiales, Med
venlig hilsen,

John Ståhle . Bagsværd . Danmark . Skandinavien . Europa