The vast polar structure of the Milkyway (var: galaksers rotation..)

  • From: Henrik Rosenørn <hrjo@xxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 25 Apr 2012 22:46:42 +0200

Hej Lau

Spændende emne!
Tak for linket :)

Et andet relateret fund: Mælkevejen har en  lang "struktur" af
dværggalakser, yngre stjernehobe mv. stikkende diagonalt ud fra
rotationsplanet ud til en afstand af godt 1 mio lysår
Strukturen roterer med Mælkevejens rotation og er dermed stabil, men der er
ikke nogen forklaring på hvorfor.
Observationen er derudover også et problem for teorierne om mørkt stof
omkring Mælkevejen

Se
http://astronomibladet.dk/astronomi/galakser/maelkevejen-har-en-saelsom-qarmq-af-folgegalakser.html
Kilde:  Royal Astronomical Society