Svær geocache-opgave?

  • From: "Erik Klausen" <ekl@xxxxxxxxxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 14 Apr 2011 12:40:06 +0200

Hej alle.

Jeg har lavet en geocache-opgave, som volder de lokale geocachere noget
besvær. Opgaven handler om astronomi, og nu vil jeg gerne have jer
astrolistere til at vurdere sværhedsgraden. Min egen vurdering er at de
nødvendige beregninger ikke er særligt svære; man skal bare finde ud af
hvordan man skal regne. Dér ligger den egentlige opgave.

Opgaven kan ses her:

http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?guid471c21-ce69-4153-a6
cf-cb19ea4f9607

Bemærkninger til opgaven bedes I sende til mig direkte, på adressen
ekl@xxxxxxxxxxxxxxx Mailene fra denne liste kan jo søges frem med Google, og
vi skal helst ikke forære løsningen til geocacherne; de skal have noget ud
af at jage oplysningerne selv.

Geocaching handler om at finde koordinaterne (længde- og breddegrad) for en
geocache; en kasse, som indeholder en logbog. Når cachen er fundet skriver
man sit navn i logbogen, og så jager man videre efter den næste kasse.

Ved nogle geocaches får man koordinaterne direkte, andre gange, som her,
skal man regne sig frem til koordinaterne.

Mvh.

Erik Klausen