Re: Solpletter og Henrik Svensmark

  • From: Frank Sørensen <astronom@xxxxxxxxxx>
  • To: astrolist@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 30 Dec 2009 09:38:55 +0100

Hej Ole,

Nu er det noget tid siden at jeg læste Svendsmarks glimrende bog, men
med lidt citater fra en gammel artikel fra Jyllandsposten, som jeg fandt
på adressen

http://whome.phys.au.dk/~ulrik/jp060403.htm

kan jeg forstå at Svensmarks argument går som følger:

1. Når den kosmiske stråling kolliderer med atomkerner i Jordens
atmosfære, dannes der en række nye grundstoffer. Et af disse stoffer er
beryllium-10. Jo stærkere den kosmiske stråling er, jo mere dannes der
af dette grundstof i atmosfæren. Koncentrationen af be-10 i boreprøverne
er derfor bestemt af intensiteten den indkommende kosmiske stråling da
isen blev aflejret.

2. Styrken af den kosmiske stråling, der når ned til Jorden, varierer
med Solens magnetiske aktivitet. Solen har et magnetfelt, der omslutter
hele vores solsystem som en gigantisk boble og skærmer for den kosmiske
stråling. Når Solens aktivitet er høj, er magnetfeltet stærkt og skærmer
os mod en stor del af strålingen, mens en større del af strålingen
slipper igennem til Jorden og resten af solsystemet, når sol-aktiviteten
er lav.

3. Når Solens magnetiske aktivitet er høj er der mange solpletter. Når
solaktiviteten er lav er der få eller ingen solpletter.

I den koncentrerede udgave:

Høj koncentration af be-10 er ensbetydende med mange solpletter.

Voila :-)

Godt nytår. V.H. Frank

--
Frank Sørensen 56°10'45"E 10°11'28"N