Skyer (Udløber af "Solpletter og Henrik Svensmark")

  • From: Henrik Rosenørn <hrjo@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 6 Jan 2010 23:02:59 +0100

"..øget skydannelse den 'lille istid', der vistnok startede lige før jul."
Nu er det vist dine kolde tæer der taler Preben :O)

Det nuværende vintervejr er nu ikke et klimatisk fænomen, men bare en
temperaturvariation og ikke engang en % istid.
Det der omtales som "Den lille istid" var en peridode med usammenhængdende,
men markant koldere vejr, der varede fra 150-200år fra 1600-tallet og frem
til 18800-tallet

Men jo; Vores isvinter lige nu skyldes vejrcykloner fra nordvest og syd og
har dermed noget med skyer at gøre,

Jeg lavede engang en animeret gif til en lille artikel, som illustrerer at
vi jo uheldigvis ligger lige i det man vel næsten kan kalde et nordligt
skybælte (Der hvor jetstrømmene løber, eller er det lige over dem ... hm?)
http://www.astronomibladet.dk/astronomi/artikler/grafik/990731-0806skala1-16.gif
Men det er tydeligt at Jorden har to ækvatoriale- og et nordligere skybælte
på denne animation.

Torben Højholdt har bortset fra det ført logbog over skyfrie nætter og
ifølge hans systematiske noter har efterårsvejret været markant dårligere de
sidste 5år, mens forårsvejret vist er mindre påvirket. Det er et billede jeg
godt kan genkende ...

Mvh Henrik