Sjov bette fyr...

  • From: "Flemming R. Ovesen" <fro@xxxxxxxxxx>
  • To: astrolist@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 25 Oct 2009 00:20:08 +0200

Hej liste !

Synes lige jeg ville fejre listens nye opholdssted med en lille gåde.
Det kedelige er at jeg ikke kender svaret på den :-)

For godt en måneds tid siden var Torben og mig igang med nogle
testoptagelser,  bl.a. nogle
af galaksen ngc7814. Det var kun 3 optagelser af 2 min. Da jeg stackede
dem bagefter opdagede jeg
et lille langtrukkent objekt på pos: 00h03m34s  +16 06' 52''
Den første optagelse startede kl 21:21 UT og den sidste 21:26 UT.
Man kan se den her - sammenlignet med et billede fra sidste år hvor
objektet ikke optræder.
  http://tocobs.org/ext/BetteFyr.jpg
Objektet er lidt til venstre for midten det højre billede.
Ved at blinke det første og sidste billede kan jeg se at det bevæger sig
mod vest og lidt mod syd med en hastighed på
(meget) ca. 1" pr. minut.

Jeg har prøvet at slå op på JPL's Small-Body Database Browser og fik
følgende resultat:

Den der ligger tættest på er RS103 - men jeg synes den er noget svag i forhold
til optagelserne. Altså et objekt af mag 19 ville næppe kunne ses på
enkeltbillederne.

Så er nogen der har nogen ideer til hvad det kan være - eller om der er andre
steder man kan søge ?

Mvh
Flemming Ovesen