Simpelt observatorie

  • From: Søren Madsen <MasterOfTheUniverse2008@xxxxxxxxx>
  • To: "astrolist@xxxxxxxxxxxxx" <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 7 Nov 2010 15:08:52 +0100

Hej!

Jeg vil meget gerne have et observatorie til astrofoto, men jeg er en skovl med
værktøj og har ikke plads til et "rigtigt" observatorie med kuppel eller lign.,
så mine muligheder er lidt begrænsede. Jeg vil styre det hele inde fra huset
via netværk, trådløst hvis det kan række, så kontrolrummet har jeg allerede :)

Det skal være plads til en pier eller bare mit LXD75 stativ, en EQ montering og
nogle gamle laptops (til remote desktop og motor styring) og kabeler. Strøm vil
jeg få lagt ind fra huset. Kikkerten vil jeg montere fra gang til gang, da jeg
ofte bruger den som rejsekikkert (80mm f/6). Senere vil jeg have noget ala en
8" f/4 Newton monteret permanent, så den skal der kunne være plads til.

Jeg har allerede en pier med permanent monteret EQ hovede, men jeg gider ikke
slæbe alt det andet udstyr ud hver aften, så den bilver næsten aldrig brugt.

Er der nogle som har set noget eller selv har lavet noget som passer til mine
krav? Links, forslag, anbefalinger, tips og tricks osv modtages MEGET gerne :)

Mvh
Søren