Re: SV: SV: Draconiderne + vejr

  • From: Jesper Grønne <fotojesper@xxxxxxxxxxxxx>
  • To: astrolist@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 9 Oct 2011 20:26:33 +0200

Det klare vejr var åbenbart ikke jævnt fordelt, Claus havde dis (og
lysforurening) i Kbh., Klaus havde mere klart (Sjælland), men mon ikke at
månelyset var den største forhindring.

Torben - i modsætning til en lysforurenings-spredende menneskeskabt
metalstander (uha for et uhyre), kan træer ha´ den funktion (ud over at være en
del af naturen) at de kan skygge belejligt for det kraftige månelys, det
benyttede jeg mig af med fiskeøjet:
http://astrophoto.dk/gallery/displayimage.php?pid=1053
i øvrigt så trænger min motorsav til ny kæde, så træerne får lov at stå ;-)

Michael - jeg bilder mig selv ind, at filtrene havde en vis effekt.
Normalt kan man ikke montere astro-filtre i vidvinkel-objektiver, men med et
låg fra en filmdåse går det i Canon 24mm TS-E:
http://astrophoto.dk/gallery/displayimage.php?pid=1052

Med lidt slibning og en plastik-holder, gik det også, at montere glasset fra
Baader UHC-S i bagenden af fiskeøjet:
http://astrophoto.dk/gallery/displayimage.php?pid=1051

Jeg synes at Mælkevejen står tydeligere, end normalt når det næsten er
fuldmåne, himmelbaggrunden er formodentlig mere kontrastfuld og jeg tror at
meteorerne havde gavn af Baader filtrene :-)

mvh
Jesper.