Re: SV: Nordlys

  • From: Jesper Grønne <fotojesper@xxxxxxxxxxxxx>
  • To: astrolist@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 27 Sep 2011 10:43:50 +0200

I midtjylland var der heldigvis kun få skyer.
Det var utroligt, at farverne (på billeder) var så kraftigt og i både grønne,
violette og røde nuancer, og at nordlyset faktisk en overgang næsten nåede
zenith.
Jeg brugte et astro-modificeret DSLR med fiskeøje, så det er ekstra rødfølsomt,
se time-lapse videoer på CNN iReport:
http://ireport.cnn.com/docs/DOC-679393
http://ireport.cnn.com/docs/DOC-679392

En forklaring fra SpaceWeather:
As explained by SpaceWeather: Earth's magnetic field has been strongly
disturbed since approximately 1300 UT on Sept. 26th when a CME hit our planet.
The impact strongly compressed the magnetosphere, exposing geosynchronous
satellites to solar wind plasma, and ignited auroras.

Flere billeder på www.astrophoto.dk

venlige hilsener
Jesper Grønne.