SV: Laserkollimator

  • From: "Jens Jacobsen" <skaar@xxxxxxxxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 7 Nov 2009 09:57:18 +0100

Hej Flemming.

UG med X og bolle.
Jeg prøvede det samme med en He-Ne Laser, og den er rund. Det samme
gælder i øvrigt pletten fra de nye moderne grønne laserpointere, (i
hvert fald meget rundere end fra en rød) og det er nok fordi man her
bruger en Ir laser som passeres igennem et ulineært krystal. Men de røde
laserpointere er aflange. Jeg har nu aldrig funet det et stort problem,
det er mere æstetisk.

En oval højttaler kan jo også have en afrundet lyd ;-)

Mvh
Jens