SV: Godt nytår, og Mars fra Egeskov.

  • From: "Jens Jacobsen" <skaar@xxxxxxxxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 31 Dec 2009 16:28:14 +0100

Hej Flemming og Torben.

Netop ideen med IR-pass filtret er efterhånden ret brugt. I det
infrarøde mister man godt nok en del opløsning p.g.a den længere
bølgelængde, men seeingen er langt bedre, og hovedparten af CCD'ens
følsomhed ligger netop i det rødlige/infrarøde.
Filteret er i øvrigt næsten sort for øjet.

Det er sådan et jeg anvender
http://www.baader-planetarium.de/sektion/s43a/s43a.htm#ir_passfilter

Og så selvfølgelig min 400 mm Orion Optics Newton ;-)

Mvh og godt nytår.
Jens