Re: Re: M13 skudt som en planet

  • From: "Torben Taustrup" <ttau@xxxxxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 30 May 2011 19:34:56 +0200

Hej Frank

Det er en imponerende fin opløsning du har opnået med de
billeder. Når difraktionsringene er så tydelige, så er det
nok svært at gøre det meget bedre.
Vores erfaring med korte optagelser er, at stjernerne kan
blive ret deforme, men uanset hvor slemme de ser ud, så vil
en stacking selvfølgelig rette en del op på det forhold.
Nu dannes difraktionsringene jo ikke på himlen, men i
instrumentet ;) - men jeg har bemærket, at de godt kan
vrides pga. lufturoen - og en optik som ikke er linet
præcist op.
Her er en ældre optagelse af Trapetzet
http://tocobs.org/tra-2sek.jpg - som det fremgår er det en
enkelt optagelse på 2 sekunder, og den er udvalgt blande en
hel flok, hvoraf mange har været helt håbløse.
Som det fremgår er stjernerne ikke helt runde. Vi har en ide
om, at hovedspejlet deformeres en smule, fordi det hviler på
kanten - objektet står jo ret lavt på himlen.

mvh
Torben