Phobos Grunt, billede fra

  • From: carsten nielsen <carsten_niels@xxxxxxxxxxx>
  • To: astro list <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 12 Feb 2012 20:27:06 +0100

Thierry Legault har fået billeder af den uheldige sonde Phobos Grunt
http://legault.perso.sfr.fr/phobos-grunt.html
 Den fløj med brændstoftanken forrest de sidste dage pga luftmodstanden og
aerodynamikken. På sci.space.history er der en diskussion om de har brugt
billige industrikomponenter osv. Jeg spørger mig selv om det er køleanlægget
der er overhedet, fordi køleribberne ofte sidder under solpanelerne.Hvis sonden
så vender forkert for længe bliver køleanlægget tilført varme og overheder
elektronikken Sonden var forsynet med en ekstra brændstoftank under
Fregat-trinnet, som meget ligner en mindre udgave af desoviettiske venus og
mars-sonder såsom Venera 10 og Mars 3 passer at der var nogle antenner under
brændstoftanken, eller kabler som kunne være forstyrret af denne, evt.
kortsluttet mod den ? Omni-antennerne var i hvert fald slået ud iflg Thierrys
billede Er der nogen af os der kunne lave sådant et billede, hvor stort og dyrt
er hans udstyr egentlig ? Det ser rigtigt fantastisk og proffesionelt ud.
Venligst Carsten Nielsen