Re: Okularberegner grafisk

  • From: Michael Quaade <mq@xxxxxxxxxxxxxx>
  • To: astrolist@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 15 Mar 2010 10:26:26 +0100

Hej Niels -- og Claus samt resten af astrolist.
Jeg tror at uanset hvilket okular, man har vil der være et i Televue
serierne, der har stort set de samme parametre. En millimeter fra eller til
i brændvidde eller en grad i tilsyneladende felt spiller ikke den helt store
rolle. Hvis man ikke ryster for meget på hånden kan man jo rykke lidt på
skyderne til man får de helt rigtige værdier.

Det er nok lidt mere usikkerhed i den reelle brændvidde i en
Schmidt-Cassegrain kikkert. Sådan en fokuserer man ved at ændre brændvidden
og det kan blive til en del, hvis man har alt mulig tingeltangel mellem
bunden af kikkerten og okularet.

På Wieth-Knudsen observatoriets 40cm LX200 er der en feltderotator, et
filterhjul og en vinkel foran okularet. Her synes jeg at Månen fylder hele
feltet i et 35mm Televue Panoptic og der er ikke ret meget plads udenom  i
et 40mm Meade serie 5000 Super Wide Angle som stort set svarer til et 41mm
Panoptic.

Hvis jeg prøver at tilpasse objektivets brændvidde til billedet af Månen i
okularberegneren ligner det, jeg ser i kikkerten får jeg en brændvidde på op
mod fem meter. Det er en forskel på en meter i forhold til den nominelle
brændvidde på 4064mm. Så meget fylder de sager ikke, som vi har siddende på
kikkerten - det er i størrelsesordenen 30cm. Det undrer mig ikke --
brændvidden i en Schmidt-Cassegrain er meget større end den afstand, lyset
tilbagelægger fra hovedspejlet via sekundærspejlet til okularet.

Er der nogen af jer, der ved, hvordan man regner brændvidden ud? Det spiller
jo en rolle for synsfelt og forstørrelse -- noget vores gæster tit spørger
om.

På forhånd tak.

mvh Michael