Re: Månen i mandags

  • From: "Mogens Zachariasen" <mogens@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 28 Jan 2010 00:32:46 +0100

Torben,

Fint månebillede.

Månen er et stort emne,  og lufturoen kan virkelig vride overfladen,   så det
nytter ikke at bruge Astroart til at stacke
billederne.

Registax er nok bedre,  men det bruger jeg ikke mere så.....?

Jeg bruger i stedet avistack,  som kan bruge mange (hundrede eller tusinde)
referencepunkter til at ''rette'' Månen op.

Du kan se en mosaik (min første) her:
http://www.astrophoto.dk/gallery/displayimage.php?album=lastup&cat=0&pos=3

Den er reduceret til 50% af fuld størrelse.

Link til fuld størrelse:
http://www.lolland-astronomi.dk/mogens/moonmosaic-28-12-2009-processed-100.jpg

Der er i øvrigt en artikel om Avistack i S&T februar 2010 nummeret.

Avistack kan hentes gratis her:    www.avistack.de

Mosaikken samles så i Astroart.

Mvh
Mogens