Re: M-51

  • From: "Torben Taustrup" <ttau@xxxxxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 13 Mar 2011 19:46:49 +0100

Hej Mikael

Jeg har kikket lidt nærmere på den 8" RC som du har købt.
http://www.astronomics.com/main/product.asp/catalog_name/astronomics/category_name/U5QNWB3RKWWL8N3EL99F9DX9A0/product_id/AT8RC
Der er ingen tvivl om, at det er et fint instrument. I de
senere år er det blevet populært at bruge kulfibertubus, og
den har nogle indlysende fordele frem for tubus i enten stål
eller aluminium. Kulfiberen har en forholdsvis lille
udvidelse/sammentrækning ved skiftende temperatur. Endvidere
er den meget formstabil, så man behøver ikke at bekymre sig
om nedbøjning, og at fokus flytter sig i løbet af en
session, selvom temperaturen falder er par grader.
Skulle jeg sige noget negativt, så er det nok omkring den
forholdsvis kraftige spider, som uvægerligt vil producere
nogle kraftige spikes - Walt Disney-effekten ;)
Optisk skal den nok yde et godt resultat, selvon den har et
forholdsvis stort sekundærspejl.

Vi har på se seneste opdaget, at man skal være over fokus,
når temperaturen ændrer sig. Flemming opdagede, at fokus var
skredet betydeligt over en session - og den faldende
temperatur var synderen.

Vi har talt om at få en kulfibertubus. Der findes vist en
fabrik i Kina som laver dem, men de er ikke billige.

mvh
Torben