Re: M13 skudt som en planet

  • From: Mikael Svalgaard <mikael.svalgaard@xxxxxxxxx>
  • To: astrolist@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 29 May 2011 21:03:23 +0200

Hej Torben
tak for rosen. Jeg er dog ikke sikker på at jeg er enig i det med seeingen -
det virker påfaldende at denne tilfældige aften lige skulle have været en af
de der fantastiske. Husk at jeg tager 7 billeder i sekundet og bagefter
alignes de med ca. 50 individuelle alignmentspunkter. Det svarer til en
super avanceret adaptiv optisk guider og jeg tror at man generelt vil kunne
opnå bedre opløsning med enten sådan een eller med 'planet cam' metoden
(billigst!!).

Det med kollimering er jeg til gengæld helt enig i - den var ikke helt OK
den pågældende aften og man kan se det på det u-croppede billede. Jeg glæder
mig til at prøve dette igen - også på andre små, klare objekter - måske M57?
Så kan man tage luminansen på denne måde og komme med farverne på mere
traditionel vis fra andre opstillinger....

-Mikael