M101, M51 Virgo Cluster, Markarian og Bodes galaxer fra en nat på Aschberg træf

  • From: "Michael Rask" <aggamich@xxxxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 15 May 2011 00:56:43 +0200

Kære astrolistere

Her en lille rapport og billeder fra træffet i Aschberg, Tyskland i
slutningen af april. Træffets hjemmeside ses her:
http://www.aft-info.de/index-de.htm

Vi fik to klare nætter med adgang til en masse store kikkerter, herunder en
helt forrygende skarpttegnende hjemmelavet 24 tommer dob. Det var vildt at
gå på opdagelse på nattehimlen med den og det var ganske nemt at styre
kikkerten med hånden, når objektet skulle holdes eller på vandring op og ned
på  i rundt i Virgohoben, tælle galakser i Markarians kæde, eller følge
Slørtågens krumning op og ned osv. Den første nat var dog noget blæsende på
bakketoppen ig ikke så egnet til astrofoto.

Jeg havde desværre elektriske problemer med min C14/CGE/Canon 40D
modificeret og fandt først lørdag ud af hvad problemet var ( banalt - løse
stik i nogle kabler). Desuden fik jeg i frustrationen ikke spændt
Hyperstaren ordentlig fast, hvilket jeg først opdagede da jeg pakkede sammen
- den har nærmest siddet og dinglet rundt på korrektoren. Så mine stjerner
er ikke så små og heller ikke helt runde som de plejer at være. De er alle
taget samme korte, så der er heller ikke nok tid på dem alle.

Jeg har ikke gjort meget ud af billederne andet end stacket dem i
ImagesPlus, lavet en DDP (digital development proces og tilføjet lidt
farve). Der er brugt bias, flats og darks.

Billederne kan ses her

http://dl.dropbox.com/u/5290132/Aschberg%202011/BodesGalaxiesCombineFilesSig
MedColor.jpg

http://dl.dropbox.com/u/5290132/Aschberg%202011/M51CombineFilesSigMedColor.j
pg

http://dl.dropbox.com/u/5290132/Aschberg%202011/M101CombineFilesSigMedColor.
jpg

http://dl.dropbox.com/u/5290132/Aschberg%202011/MarkarianCombineFilesSigMedC
olor.jpg

http://dl.dropbox.com/u/5290132/Aschberg%202011/VirgoCombineFilesSigMedColor
.jpg

Jeg håber næste gang at kunne gøre det bedre, jeg kan kun anbefale træffet.
Næste gang håber jeg de lægger træffet lidt tidligere, natten var relativ
kort og synes jeg - ikke 100 % mørk.

Mange hilsner

Michael