Re: M 82 - hvorfor mågevinger i den ene side?

  • From: "Agga og Michael" <aggamich@xxxxxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 13 Apr 2010 21:58:07 +0200

Hej Torben

Alt er jo relativt og stjernerne er meget runde nu, altså i forhold til
hvordan de så ud tidligere. Jeg ved godt, at de ikke er kuglerunde, og det
er ihvertfald ikke den manglende rundhed der kan forklare mågevingerne. Flop
stoppers skruer man ikke på. Det er en stålstang, der sidder fast i
spejlholderen og som løber i en holder monteret på bagpladen, Når spejlet er
fokuseret, låser man stålstangen med en fingerskrue og refokuserer om
nødvendigt på den eksterne fokuser på bagstykket.

Jeg sætter en ny bøsning i fokuseren og fjerner det slack der er og så ser
vi hvor meget det hjælper.

Mvh
Michael