Re: M 82 - hvorfor mågevinger i den ene side?

  • From: "Torben Taustrup" <ttau@xxxxxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 13 Apr 2010 17:00:09 +0200

Hej Michael

I højre side passer stjernerne fint sammen, men i venstre
side er de forskudt i forhold til hinanden.
Det ser ud som om at stackingen har brugt den kraftige
stjerne oppe i højre hjørne som reference.
Hvis billedstørrelsen fra frame til frame skal variere, så
må optikken have forskudt sig.
Det ser ud som om du har stacket tre billeder, som ikke er
lige store.
Hvis vi forudsætter, at eksponeringerne er lige lange, så
kan man tydeligt se, at stjernediameteren ude til venstre er
forskellig, og dette understøtter teorien om, at optikken
under forløbet har ændret fokus.
Det bedste bud er, at hovedspejlet har forskubbet sig -
sandsynligvis pga. skruerne.