Re: Kabel

  • From: Steffen Lindemann <steffen.lindemann@xxxxxxxxxxxxxx>
  • To: astrolist@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 5 Apr 2011 14:59:41 +0200

Hej,

Jeg roder med netværk i det daglige og her er hvad jeg (tror) at vide
om dette emne, jeg kan være gal på den:

- Der findes idag 5, 5e, 6 og 6a til hhv. 100/1000Mb/s, 1000Mb/s,
1000Mb/s og 10Gb/s.
Du kan køre 1000Mb/s på både 5, 5e og 6, men specifikationerne er
bedre jo nyere specifikation. Hvis du skal være sikker på at kunne
køre gigabit skal du have fat i 5e eller 6.
Cat 6 er specificeret til 250Mhz men da gigabit modulationen idag ikke
kræver er det ikke strengt nødvendig at installere dette, dog det mest
almindelige i ny installationer.
Du skal huske at du ikke kan være sikker på at køre gigabit over
100meter på kobber.

- Shielded (skærmet):
Jeg kan kun fraråde at køre skærmet hvis ikke du er 100% sikker på at
dit endeudstyr er jordet og du har mulighed for at jorder dit kable.
Ellers kan du få et spændingsforskel på 120V på stel i de to ender og
jeg har brændt udstyr af på den konto.
Uskærmet kabler er PAR snoret. Dvs. at hvert tx/rx par er snoret og
det burde være godt nok også til at trække ude for huset. Skulle et
lyn slå ned i nærheden skulle der ikke komme en spæningsforskel på
grund af snoningen og hvis der gør, så skulle denne i hvertfald så
lille at det ikke slår dit udstyr.

Der er lidt mere på http://en.wikipedia.org/wiki/Twisted_pair
(desværre på Engelsk).

 Men ellers er det hele vist blevet sagt før.

Hav en god dag,

Steffen