Re: Jamen hvad ER det for små prikker ?

  • From: Jesper Grønne <fotojesper@xxxxxxxxxxxxx>
  • To: astrolist@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 26 Oct 2009 19:14:00 +0100

Tak for kommentarerne Flemming, Torben og Frank :-)

Det ligner jo noget lys udefra, men hvad ?
Meteor, kosmisk højenergisk partikel eller andet, det ved jeg ikke.
Tak for dit forsøg på at finde en forklaring på nettet Frank, jeg kan
endnu ikke finde ud af at gøre det.

Jeg har lavet et screendump af et udsnit af RAW-billedet, der viser de
enkelte pixels, helt uden efterbehandling.
Mange stjerner på all-sky billedet ligner "objektet" eller
"lysprikken" eller hvad den nu skal kaldes.
Jeg mener derfor ikke det er en hotpixel, det er jo heller ikke en
enkelt pixel.

Jeg har ikke indsigt nok til at komme med et bud på hvad det kan være,
men takker for alle inputs, selv om mysteriet måske ikke løses, så
lærer jeg sikkert en del af de forslag der allerede er kommet.

Det kraftigt forstørrede udsnit af RAW filen:
http://astrophoto.dk/gallery/displayimage.php?pos=-647

mvh

Jesper.