Re: Jamen hvad ER det for små prikker ?

  • From: "Frank Larsen" <frank@xxxxxxxxxx>
  • To: astrolist@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 26 Oct 2009 10:46:42 +0100

Hej Jesper

Interresant - men svært når det kun optræder på een optagelse.

Mit umiddelbare gæt er også en "kosmisk" - men der er svært at afgøre på et
farvebillede i jpg.
Er billedet optaget i RAW? - for så kan du gå ind og se hvor afgrænset eventet
er.
Kosmiske events vil være nærmest 100% afgrænset til omgivelserne og iøvrigt
mætte de ramte
pixelelementer.
Er det noget reelt - så vil det dække flere pixels og ikke være så skarpt
afgrænset (set i raw
filen).

Udover meteor med retning mod kameraet som Flemming foreslår, så _kunne_ det
også være noget mere
eksotisk som et glimt fra en nova af en art alt efter din eksponeringstid og
afstand mellem
optagelserne.
Men der skal vi først bruge en position, en dato og et UTC tidspunkt alt. en JD
tidsangivelse og
så kigge i eksempelvis "astronomers Telegram" efter det givne tidspunkt og se
om de profesionelle
har set noget der med et af overvågningsprojekterne.
http://www.astronomerstelegram.org/

Iøvrigt veltegnende fiskeøje!

Frank