Hvad gør man efter julefrokost?

  • From: ole fastrup <morkemand1@xxxxxxxxx>
  • To: astrolist <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 2 Dec 2011 19:10:28 +0100

Nummer to julefrokost  år sivede allerede ud ved fire - halvfemtiden i dag.
Månen og Jupiter stod flot på en skyfri himmel her i Aalborg og Urania
Observatoriet lå ikke langt væk.
Så jeg har lige tilbragt en god stund med Månen og har genset Apollo 11 og
-15's landingspladser mmm.
Jeg fandt samtidig ud af, at Sky & Telescpope's måneatlas er ganske
fortrinligt: det har en størrelse, så rigtig mange formationer er
aftegnede, og hele Månen er samlet på et og samme kort, som kan foldes fire
gange, hvis man ønsker det. Kortet har en ganske udmærket detaljeringsgrad,
som - heldigvis - ikke kan leve op til Urania Kikkertens opløsning.
Vi har kortet i det både spejlvendt og retvendt udgave. Jeg har en meget
dårlig stedsans, så det er en fornøjelse for mig at bruge et retvendeprisme
og se det hele "rigtigt"!
Jeg fik derfor placeret bord og stol rigtigt, fik hæve-sænkegulvet kørt i
den rigtige position, fandt lommelygten frem og så var det ellers bare at
nyde det.

Som jeg har været inde på tidligere er måneobservation en meget stor glæde
for mig. Det er bestemt ikke videnskab men hobby, og det er det, det drejer
sig om for mig!

Mørke hilsener

Ole