Hvad er dette fænomen?

  • From: "N. Foldager" <nf@xxxxxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 3 Oct 2015 16:02:04 +0200

En ven af mig har sendt mig dette foto.
Optaget i Grækenland under måneformørkelsen.
Tilsyneladende fine observationsbetingelser.

Min ven spørger, hvad det er for brune kometagtige pletter, man ser
rundt omkring Månen. Han tog andre billeder, hvor disse ikke ses.

Jeg synes ikke, jeg kan tolke dem. I gamle dage ville jeg have gættet
på fremkalderpletter. Nu gætter jeg mest på reflekser, da farven
minder om Månens, men det er forstyrrende, at de har forskellige
retninger i forhold til retningen til Månen, og nogle er næsten
cirkulære, mens andre er meget langstrakte. Og andre billeder slet
ikke viser dem.

Har I nogen bud?

Mvh
Niels Foldager

The following section of this message contains a file attachment
prepared for transmission using the Internet MIME message format.
If you are using Pegasus Mail, or any other MIME-compliant system,
you should be able to save it or view it from within your mailer.
If you cannot, please ask your system administrator for assistance.