RE: Hurtige neutrinoer

  • From: carsten nielsen <carsten_niels@xxxxxxxxxxx>
  • To: astro list <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 12 Dec 2011 16:31:50 +0100

> Ja det er rigtigt. Man skal aldrig holde sig fra at diskutere spændende
> spørgsmål, som f.eks. dette. Man skal dog også altid huske på at (mange)
> forskeres (+ deres familiers) eksistensgrundlag afhænger af om de kan få
> hentet externe midler hjem, og en overskrift i medierne med "hurtigere end
> lyset", "kold fussion" og lignende skaber helt klart opmærksomhed som vil gøre
> det lettere at hente midler til videre forskning indenfor emnet. Som du også
> skriver, er der nok ingen der som udgangspunkt vil give penge til at undersøge
> om neutrinoer flyver hurtigere end fotoner,

<klip>

Men hvis det kommer til at se ud som om der er lusk eller pyntet på resultatet
får

 de bare meget svært ved at få bevillinger en anden gang.

Jeg mener at der viste sig en reel forklaring på at det så ud som om der var
kold fusion,

men også at forskerne er blevet mødt med skepsis sidenhen, og ikke har så store
karierer

som de ellers kunne have fået.

Dette selv om de vist dobbeltcheckede ders resultater en ekstra gang før de kom
frem med dem.

Venligst

Carsten Nielsen