Re: Hjælp til beregning af højde

  • From: "Torben Taustrup" <ttau@xxxxxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 16 Oct 2010 14:45:28 +0200

Hej Jesper

For at kunne måle afstanden til nordlyset, er man nødt til
at have to målepunkter. Lidt i stil med den teknik, som man
i gamle dage anvendte for at bestemme afstanden til
fjendtlige krigsskibe. Det krævede to målepunkter anbragt på
kysten. Triangulering hedder det.
Når man kender afstanden, kan man beregne højden, da man
også har den vertikale vinkel -

mvh
Torben