Hjælp til beregning af højde

  • From: Jesper Grønne <fotojesper@xxxxxxxxxxxxx>
  • To: astrolist@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sat, 16 Oct 2010 12:00:30 +0200

Hej astrolist.

Jeg kunne godt tænke mig at vide højden på det nordlys der var synlig fra
Danmark den 11. oktober 2010. Både det lave grønne og det høje røde. Den
lodrette højde over jorden.
Jeg har den vandrette afstand og højden på himlen set herfra, i forhold til
stjerner, men hvad er den korrekte formel/beregning og har Jordens krumning
noget at sige for beregningen på den afstand ?

Til orientering:
Billederne er taget i en højde på 100 meter over havet ved Silkeborg og med
frit udsyn mod nord.
Taget med DSLR 24mm vidvinkel og 8mm fiskeøje, exponering ca. 8 sek. ved
relativ høj iso.
Link til video:
http://www.fotojesper.dk/Fisheye_Aurora.mov
og flere billeder:
http://fotojesper.dk/gallery/displayimage.php?pid=5204

Jeg har lavet et billede på materialet, håber at nogen har styr på regnestykket:
http://dl.dropbox.com/u/8515554/nordlysh%C3%B8jde.jpg

venlig hilsen

Jesper Grønne.