Re: Hjemmelavet stjerne

  • From: Henrik Rosenørn <hrjo@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 22 Jan 2010 08:48:30 +0100

3 metoder der virker:

Den enkleste måde der virker er helt klart et forsigtigt prik med en nål i
et stykke sølvpapir og foran en kraftig pære.

Du kan også bruge en blank julekugle og en laser (kollimator eller grøn
pegepind) hvis du har en.
Krumningen på glaskuglen spreder lyset så du får et meget tyndt punkt fra en
given vinkel.

Alternativt kan du bruge pegepinden ud af vinduet på noget mørkt langt væk.
Hvis laseren er af god kvalitet spreder den ikke lyste ret meget og du får
et meget lille punkt

Mvh Henrik