Re: Galakser-direct eller retograd. - Der er en tendens

  • From: Bjarne Thomsen <bjarne.thomsen@xxxxxxxxx>
  • To: astrolist@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 02 Apr 2012 10:07:27 +0200

Hej Henrik

Det ville være interessant, hvis målingerne statistisk holder vand.
Det ville i givet fald være et brud på Universets isotropi.
Men jeg ser at samme forfatter inden for et år har opdaget ikke
mindre end 3 anomalier! Dette gør mig skeptisk.
Man må huske at Universet kun anses for at være isotrop over
entilstrækkelig stor skala, og her er 200 Mpc i den lave ende.
Universet er til gengæld ekstremt isotropt på det tidspunkt,
hvor den kosmiske mikrobølgestråling blev frigjort fra stoffet.
Vi taler om < 1/100000 afvigelse fra isotropi, dvs i alle retninger.
Det gælder for områder, som aldrig har været i kausal kontakt.
Jeg kender kun én forklaring: Universet har tidligere gennemgået
en eksponentiel ekspansion, som også har fjernet enhver rotation.

Galaksernes angulære moment skyldes dels tidevandskræfter fra
nabogalakser, eller det kommer fra det baneangulære moment, når
to galakser smelter sammen. Det omtalte SDSS katalog viser desuden
at galakserne fordeler sig i en cellestruktur, hvor de undertætte
"voids" udvider sig hurtigere end de umgivende "walls". Galakserne
dannes først, hvor disse "walls" støder sammen i lange filamenter.
Det er oplagt at galaksernes rotationsplan og omløbsretning bestemmes
af, hvordan mindre galakser og gas falder ind langs de omtalte
filamenter. Jeg vil derfor forvente at galaksernes rotation vil
være korrelerede. Størrelsen af cellerne varierer fra 10 til 100 Mpc.
En afstand på 200 Mpc forekommer mig for lille til at kunne
sige noget Universets isotropi; men observationen har selvfølgelig
betydning for forståelse af galaksernes dannelse, hvis den holder
vand.

Bjarne