Re: Galakser-direct eller retograd. - Der er en tendens

  • From: Henrik Rosenørn <hrjo@xxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 2 Apr 2012 00:48:20 +0200

Hej Torben

rigtigt opfattet, bortset fra at vi ikke opfatter galaksen som et
centrum,men har bare taget det galaktiske koordinat-system som et tilfældigt
valgt reference-system.
Havde man valgt Andromeda galksens reference-system ville resulatte have
været det samme, bare de ca. 50-60grader forskudt som den hælder i forhold
til Mælkevejens plan.

Galakserne roterer heller ikke i samme plan alle sammen, men i alle mulige
vinkler,  blot med den nævnte overvægt den ene vej.

Hvad vi kan bruge det til?
Lære lidt mere om "år 0" - Big Bang

Men det er interessant at man lige har fundet ud af at de tidlige
suoernassive sorte hullers vækst foregik i en sfærisk implosion, fremfor et
indfald i rotationsplanet som nu - selvom galakserne havde en rotation (Se
http://astronomibladet.dk/astronomi/stjerner/ny-teori-om-sorte-hullers-storrelse.html)
Det virker lidt modsat-rettet synes jeg...

Mvh Henrik