Re: Første lys med DSI III Pro

  • From: "Torben Taustrup" <ttau@xxxxxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 26 Apr 2010 20:59:43 +0200

Hej Bjarne

One shot farveoptagelse er da det nemmeste. Det omtalte
luminansfilter som du nævner er et element i det filtersæt,
som hører til interferensfiltersættet. Filtret har til
formål at lukke af for de laveste frekvenser, for at opnå
optimal farveseparation mellem sættets enkelte farvefiltre.
Vi lurer lidt på, om vi kunne få bedre udbytte af vores
H-alpha filter, hvis vi undlod at bruge det faste filter som
begrænser det røde områdes lavere del.
Hvis man betragter optikkens farvekurve, vil man se, at
evnen til at fokusere lyset i både den høje og lave ende
forringes - og dette skal selvfølgelig sammenholdes med
CCD'ens spektrale følsomhed - som du skriver.

mvh
Torben