Der er stadig liv i Krabben - The Movie

  • From: "Flemming R. Ovesen" <fro@xxxxxxxxxx>
  • To: astrolist@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 04 Feb 2011 22:21:26 +0100

Hej Liste !

Medens jeg sad og rodede med de seneste billeder af Krabbetågen, fik jeg
den tanke at det kunne være sjovt at sammenligne med vore tidligere
optagelser for at se om der skulle være nogen forandringer at se.
Så jeg har været i arkivet og fundet 3 optagelser mere - den ældste fra
2004 - jeg har sat dem sammen i en lille film. Det var ikke helt let da vi
har fået komakorrektor på siden de første optagelser og spejlet er også
blevet slebet om. Alligevel synes jeg nok man kan se at Krabben ekspanderer selv
om stjernerne ikke står helt stille. den kraftige stjerne i klokken halv 2
position for Krabben bevæger sig dog betydeligt mere end de andre.
Jeg har slået den op. Den hedder TYC 1309 1640 er af størrelsesklasse 11,6
og har en egenbevægelse på -61 & -239 millebuesekunder / år i henholdsvis
RA & Dek. på 7 år bliver det til ca 2" ikke meget, men nok til at det kan
ses.
http://famos.dk/ext/M1/Crabmov.avi (4 Billeder 2004-2011)
Man ser måske Kabbens ekspansion tydeligere i denne film:
http://famos.dk/ext/M1/Crabmov_LE.avi
som kun består at af det ældste og yngste billede.

Hvis man kører animationerne i fuld skærm ses bevægelserne nok
tydeligere :-)

Mvh
Flemming

--