Re: Den elektroniske bog

  • From: "N. Foldager" <nf@xxxxxxxxxx>
  • To: "astrolist@xxxxxxxxxxxxx" <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 24 Apr 2010 18:21:38 +0200

Flemming Ovesen:

> Det er lidt det samme problem som med andet digitalt materiale,
> som kun kan læses så længe man har apparatet dertil.

Ja.

For et par år siden ryddede én af mine mange kusiner op på et gammelt
loft. Hun stødte på en kasse med glasplader. Blot ved at holde dem op
mod lyset, kunne hun se, at de var fotografiske. De viste sig at
stamme fra min farfar (født 1873), som var fotografi-amatør og tog
billeder af bl.a. sine børn i 1920erne. Han fremstillede i øvrigt
selv emulsionen til pladerne. En sand guldgrube af et fund, som nu er
leveret videre til et lokalmuseum.

Hvis man om 80 år finder en kasse med cd'er/dvd'er på et loft; hvad
mon der så sker? Ofrer man en million på at få fremstillet hard- og
software for at kunne se, hvad det er?  Næh, de ryger bare ud.

Blot 10 år er lang tid, og de fleste kender vel det arbejde, det
kræver, at halse efter de konstant foranderlige formater for billede
og lyd. Bare en simpel tekstfil skifter format for hver Word-version,
for at Microsoft skal kunne påstå, at der er sket noget nyt (hvad der
dårligt nok er).

Mvh

Niels Foldager