Den Kinesiske kalender fortsat

  • From: "Iver Tidemand" <mit@xxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 5 Feb 2012 12:13:15 +0100

Hej

Sidst kom min mail til at se noget underlig ud hos mange af jer. Så derfor
lige i almindelig tekstformat.

Der har været et par ganske gode svar i form af links til henholdsvis
Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_calendar, denne er særdeles
uddybende og Kina Portalen http://www.kina-portal.dk/, her kan man også
finde mange detaljer. Og jeg siger naturligvis tak for den flittige
interesse.

Men jeg døjer med et spørgsmål på den Kinesiske kalender, som nogen af jer
måske kan udrede.

Som bekendt består et Kinesisk år af 12 måneder, og året er på 353 til 355
dage, så de er nødsaget til at indføre en skudmåned, kaldt Intercalary eller
på Kinesisk Runyue. Denne måned er den første i året, hvor solen ikke
skifter stjernetegn, mellem to på hinanden følgende nymåner. Og hvordan
regner menig mand det ud, det skal vel også respektere præcisionen??

Og nej jeg var ikke i Kina sidst jeg sendte en mail til listen, men det er
jeg om et par uger.

Nu håber jeg der er nogen, som kan simplificere det skudmåned system, der er
i kalenderen.

Med venlig hilsen

Iver Tidemand
Sadolinsgade 80