DSLR Køling

  • From: Søren M <masteroftheuniverse2008@xxxxxxxxx>
  • To: astrolist <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 1 Apr 2010 11:35:30 +0200

Hej Michael og andre!
Jeg prøvede for noget tid siden at skrue en tynd plade i bunden af mit
kamera og så montere peltier-elementet herpå. Det kølede "ok" men slet ikke
så meget som en "rigtig kold finger". Du kan se kurven her:

http://picasaweb.google.com/masterOfTheUniverse2008/AstroTests#5205895529869117266

Så vidt jeg ved har nogle haft held med at lave en lille køleskab omkring
kameraet og køle den vej. Man kan forresten købe et komercielt kølehus:

http://www.optcorp.com/product.aspx?pid883&kw=cool&st=2

Kun $1500...

Jeg går med tanken om at lave en rigtig kold finger til mit DSLR, men jeg
har ikke så meget erfaring med kondens osv. og jeg ved heller ikke lige hvor
jeg skal skaffe en kobber-plade til fingeren henne. Hvis der er nogle som
vil være med til at lave en DSLR Peltier-modificerings-dag i det (midt-,
øst-, eller syd-) Jyske, så er jeg frisk :)

Mvh
Søren